24 december 2014

Julefriden...

Julefriden bryter just nu lös i östra delen av världen.
Här ska vi sova lite först för att samla krafter att orka med den.
För oss kyrkoarbetare är julefriden helt och hållet något andligt, inget direkt något yttre märkbart.
Under mina yrkesverksamma år fick jag ofta frågan under december,
om jag skulle vara ledig under julen. Mitt svar var alltid detsamma:
Om vi i kyrkan är lediga, då blir det ju ingen jul! Julberättelsen måste leva vidare.

Den här julen firar Åsa och jag tillsammans med Norska sjömanskyrkan här i San Francisco.
På julafton har vi två norsk-svenska julböner. Då ska jag spela cello till Himlen i min famn som norska husmor Liv-Helga ska sjunga. Sen riggar vi om i kyrkorummet och skapar långbord för 70 matgäster som kommer för att äta norskt-svenskt julbord. Åsa har kokat skinka, gravat lax och t.o.m. gjort gravlaxsås ikväll...

På juldagen medverkar vi i norska högmässan. Samt gör ett och annat hembesök.
Sen...
Sedan..!
Sedan bryter julfriden förhoppningsvis ut för vår del.

Jag och hustrun här vid min sida vill önska dig, vem du än är,
känd eller okänd, släkting eller vän,
en riktigt God och Fridfull Jul
i Jesusbarnets närhet.


2 kommentarer:

  1. Kan rapportera från en underbar julnattsmässa i Högsjö.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Tack, Cecilia!
    Ett Gott nytt år önskar jag dig, din familj och förstås Högsjö församling!

    SvaraRadera