07 mars 2014

Inför svenskhelgen

Det har visst gått en hel vecka sen mitt förra inlägg.
Men nu har jag ju också två bloggar att ansvara för.

Vi närmar oss med stormsteg mars månads svenskhelg.
I morgon kommer kyrkoherde Staffan hit för att delta i vårens fundraising-middag.
Och på söndag blir det svensk gudstjänst i norska sjömanskyrkan.
Då ska församlingens nystartade kör sjunga, och det ser jag fram emot.
Jag ska leda kör och även spela i gudstjänsten, så här gäller att hålla reda på hur noterna ska stå på notstället efter litanian och den efterföljande psalmen, samt att ha registrerat orgeln så att vi får lämplig styrka på Helig sen. Med mera...
Ja det är mycket som prästerna och församlingsborna inte har en tanke på, men som kantorn måste förbereda. Och så är det med alla som har olika ansvarsuppgifter i en gudstjänst. Allt måste synkas med det övriga för att en gudstjänst skall flyta på och inte haka upp sig och skapa irritationsmoment.

Det blir riktigt spännande på söndag. Dels vår nystartade kör, dels gudstjänstspelet.
Jag har ju som vissa bloggläsare redan vet, övat orgel en del under vintern, och även krisat åt att jag har så svårt att lära mig nåt numera. Hursomhelst så får vi se på söndag, då är det upp till bevis. Då ska jag både spela till psalmerna såväl på flygel som på orgel, samt leda kören som ska sjunga fyra sånger. Det kommer att bli jätteroligt, hur det än går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar