24 mars 2014

Födelsedag

Ojdå, jag trodde det här inlägget redan var publicerat.
Har inte haft minsta möjlighet att kolla bloggen under helgen.
Men så här blev torsdagen.

"Såja, nu är födelsedagen avverkad, och jag är såå nöjd.
Ända sedan morgonens sång och frukostbricka på sängen och kram av hustrun till sena kvällen har jag njutit. Jag har ägnat mycket tid åt allt facebook-grattande. Troligen är jag lite fånig, men jag älskar att fylla år. Blir så glad åt alla som i hör av sig på vad sätt det vara må. Jag har svårt att se ned på Facebook-kulturen. Det är visserligen inte några djupheter som avhandlas där. Men bakom varje Gilla döljer sig en vänlig tanke, ett leende, en välgångsönskan. Facebook ger mig en chans att ha lite kontakt med människor som jag annars lätt skulle förlora ur min närhet. Och det betyder mycket för mig.

Efter förmiddagens fejsbookande och skypande med barn och barnbarn och telefonsamtal från Sverige, gick jag med hustrun upp till Norska sjömanskyrkan. Och där möttes jag i dörren av en varm hyllning av den norska personalen, som stod där med famnen full av tårta och ljus, presenter och svenska flaggor. Och de sjöng till min ära.
Ja jag säger det igen. Jag älskar att fylla år.

Och nu ikväll har huset invaderats av barnbarnen från Los Angeles som kommit upp till oss för första gång. Jätteroligt. Lille H, 2 år, stegade uppför trappan och frågade helt kaxigt: Where is my room?! Och lilla A, 1 år, kände igen mig och log så kärt, fast vi inte setts sedan i julas.

Nu sover alla barn och snart alla vuxna. Jag konstaterar att jag nu är sextiosex år gammal och att det inte känns ett dugg mer än alla tidigare födelsedagar. Så det så."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar