14 februari 2014

Stadsvandring

Det är en fascinerande stad vi bor i.
Idag hade jag ett ärende igen till andra sidan San Francisco.
Tog bussen åt söder genom de italienska kvarteren i North Beach och Chinatown,
bytte buss inne på Union Square och åkte sedan vinkelrätt västerut genom Japantown ut till Laurel Heights. Där inköptes en ny sladd till min dator.

Sedan promenerade jag tillbaka, men sneddade nu diagonalt längs "hypotenusan" för att komma direkt hem till Russian Hill. Det blev en 1½ timmes vandring genom intressanta neighborhoods med fantasifulla husfasader, spännande gatucaféer, mysko gränder, möbelaffärer, kvartersbutiker och restauranger. Och hela tiden uppför och nedför över de böljande kullarna med sina hänförande utsikter.
Det var solsken och vårvärme idag, så promenaden blev riktigt angenäm. Inte förrän jag kom närmare norra hamnen där vi bor, drog dimmorna in kyla från havet.

Jag fascineras över att denna stad har så många identiteter, kulturer, stilar och spännande ställen. Till och med vädret växlar inom stadens hank och stör.
Nu är det kväll och mörkt, och brosirenen ljuder med sitt a-mollackord i dimman över Golden Gatesundet. Good night, SF.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar