18 november 2013

En händelserik helg

Ja, det är ju ingenting ovanligt att en helg blir händelserik,
men nu ska jag berätta om den här.
I fredags var jag på återbesök hos min hjärtläkare på UCSF-Medical clinic. Efter undersökning och EKG sa han att allt såg mycket bra ut. Hjärtat pumpar lugnt och stadigt utan fladder eller extraslag, och det kunde jag själv intyga. Har inte haft tillstymmelsen till sådant på en hel månad, Gud vare tack. Provsvaren visade på fina värden. Så jag kunde skippa en av medicinerna tyckte han. Bra.

Igår lördag körde vi ned till Los Altos och vår nystartade Sång- och dramagrupp. De slöt upp och vi tränade på ett litet enkelt julspel som ska framföras 22/12. Våra övningar håller till i den lutherska församlingens lokaler, och denna gång hade vi fått en mycket bättre övningslokal. Det är så roligt se hur glada föräldrarna blir över kyrkans initiativ. En sån här grej fyller ju flera behov. Man får träffa andra svenska familjer och göra något roligt ihop, och barnen får svenskträning och lära sig svenska sånger. Och så får de höra om Jesus.

Idag åkte vi till den lilla lutherska församlingen i Tiburon och firade gudstjänst med dem.
De blev så glada över att vi kom och flera kom fram och frågade hur jag mådde. Gudstjänsten leddes av en äldre präst som varit lärare på ett lutherskt seminarium och som bl.a. kände Antje Jackelén. Det var en fin stund, fast jag kommer nog aldrig helt att förstå den amerikanska kyrkomusiken. Lovsången och Helig t.ex. Där får jag uppbringa hela min notläsningsförmåga för att hänga med.

Sedan hem och ryggläge en lång stund. Min skam förbjuder mig att säga hur länge jag sov middag.
Därefter upp till sjömanskyrkan för Lucia-övning med en massa barn och föräldrar. Kyrkan full, typ. Jag stöttade sångerna på flygeln och själva övningen leddes av en kunnig och entusiastisk kvinna vid namn Karin. Under övningen stod min diakon en trappa upp och serverade föräldrarna kaffe och öppnade kiosken så att de fick köpa svenskvaror.

Sist, medan hon hade en träff med de ansvariga, satte jag mig vid orgeln och tränade på advents- och julpsalmer. Kul. Tänk att det håller på att vara dags för det. Nu är dagen och helgen slut. Tack för den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar