16 september 2013

Kyrkovalet

För första gången sedan min myndighetsdag har jag inte deltagit i kyrkovalet. Känns konstigt måste jag säga. Men så går det då man inte är kyrkoskriven i riket. Så om ni undrar hur valet kunde gå som det gick så har ni förklaringen här. Jag fick inte vara med och vrida utgången rätt. Valutgången beror således på mig. Nu vet ni det.

Skönt att det är över, så att Facebook kan återhämta sig. Där har ju alla hetsat varandra att gå och rösta, det har inte funnits några andra ämnen värda mediet verkar det som.

I Härnösand minskade valdeltagandet något till skillnad från stiftet i övrigt. Tror jag det. POSK som vid förra valet gjorde succé med sitt opolitiska alternativ, kastade denna gång in handduken och deltog överhuvudtaget inte. Det tycker jag och säkert många med mig var minst sagt märkligt. Även om man troligen var tvungen välja en ny profilfigur för nomineringsgruppen, hade man tillräckligt många spännande namn som kunde ha fortsatt kampen för en mer opolitisk beslutsoranisation i kyrkan. Nu blev det närmast tvärtom. S och C var de enda nomineringsgrupperna i församlingen, så vart skulle då alla besvikna poskare lägga sina röster? Vilken tur att även S och C har vettiga människor som dessutom är beredda att ta ansvar för sin kyrka och församling.
Kanske lika bra att valet inte blev aktuellt för min del.

2 kommentarer:

  1. Och jag då, Jan? Jag fick ju inte heller rösta.

    SvaraRadera
  2. Nej just det, där miste vår älskade kyrka några riktigt fina röster...

    SvaraRadera