03 juni 2013

Vilken kulturvecka!

När jag var kring 15 år gammal och gick i realskolan i Härnösand, spelade jag cello för vår musiklärare. Jag har tyvärr glömt hans namn, men han var mycket välvillig och uppmuntrande. En dag kom han med en liten lapp med några maskinskrivna rader och ville att jag skulle ta emot den och begrunda dess innehåll. Han ville inte bara ge mig etyder och tekniker och övningsstycken i hemläxa utan också ett tänkespråk, en djupare förståelse för konst och musik.
 
Så här stod det på den lapp som jag sedan klistrade in i min cellobok:
 
"Man bör lyssna till ett vackert musikstycke varje dag,
betrakta en skön tavla eller läsa en vacker dikt,
för att världens bekymmer icke må tillintetgöra
det sinne för skönhet som Gud har nedlagt i den mänskliga själen."
 
Den gångna veckan har jag sett mycket av Guds skönhet.
Som jag skrev häromdagen har jag sjungit härliga svenska sånger med barn i olika åldrar.
I torsdags gick jag för första gången till San Francisco Symphony och fick höra Dvoraks gripande cellokonsert samt ett par roliga verk av Kodaly och Bartok. I bartokverket var de nittio man i orkestern.
I fredags satt jag på verandan och hörde på avstånd en medryckande utomhuskonsert nere i hamnen med gruppen Imgine Dragons. Och igår var jag på De Young Museum och såg en stor fin utställning av gamla holländska konstnärer, bl.a. den trehundrafemtio år gamla och helt fascinerande tavlan Flicka med pärlörhänge av Jan Vermeer. Tavlan var inte stor, ungefär lika liten som Mona Lisa på Louvren, och lika spännande. Den har också kallats Hollands Mona Lisa.
Och så idag har jag fått höra en helt ljuvlig kammarkonsert på norska sjömanskyrkan, där den avgående organisten Håkon Södal med två intrumentalister bjöd på härliga norska nationalromantiska tongångar.
Som läsaren förstår har det alltså varit rena kulturveckan för mig.
Jag har sett mycket av Guds skönhet.
Men ännu återstår en begivenhet. Ikväll blir det ännu en gratiskonsert på verandan.
För Sting är i stan och ska ge en konsert nere i hamnen om några timmar.
Det blir nydeligt som norrmännen säger.
 

1 kommentar: