11 juni 2013

Storhelg i utlandskyrkan

Idag pustar jag ut och kopplar av efter en maxad helg.
Fötterna känner ännu av gårdagens köksspring.
Vi har haft besök av våra två kyrkoherdar, Pernilla som gjorde sin sista helg här,
och Staffan som ska efterträda henne efter sommaren.

I fredags var de båda med på Barn- och föräldraträffen, alltså småbarnssången,
Sen deltog jag och hustrun med sång och spel vid skolavslutningen i Los Gatos.
Dagen kröntes sen med en avskedsmiddag för Pernilla.

Lördagen. Städning av hemmet. Svida om och gå till kyrkan för spel vid två vigslar.
Jag hade fått en spännande uppgift till den första vigseln, att efter ringväxlingen göra något fint av låten Lover lay down. Så den har jag lyssnat på och lekt med under våren. Det gick riktigt bra tycker jag. Och så kompade jag en solist i Du är allt. Hon och några andra i följet var från Luleå. Bl.a. träffade jag en tidigare medarbetare i Örnäsets församling, jätteroligt.

Efter vigslarna körde hustrun och jag till flygplatsen och tog emot senaste barnbarnet med föräldrar som nu ska vara hos oss ett tag. Det var en stor stund att få se mormor ta den lilla i sin famn.

Igår var det söndag och jag hade olika uppgifter runt församlingens avsked av Pernilla.
En ung svenska, Jane, och jag hade att ordna allt inför kyrklunchen.
Fem minuter innan gudstjänsten kom körledaren och undrade om jag kunde ackompanjera hennes sånggrupp på gitarr till sången efter predikan. Det blev en snabbövning utanför köket och sen började gudstjänsten. Jane och jag bar ut byttor och dukade serveringsbordet men hann också vara med om en liten del av själva gudstjänsten i nedervåningen. Efter nattvarden smög vi upp till köket och gjorde det sista för att sen återvända till avtackningen av vår präst därnere. Åsa, Jane och jag sjöng en hyllningssång till henne på melodin till Abbas Fernando. Det var kul. Hon gillar ju Abbalåtar, Pernilla.

När så detta ståhej var över och kyrklunchen var bortplockad och diskad, vidtog nationaldagsfirandet, ett samarrangemang mellan svenska församlingen och Generalkonsulatet i SF. Bära stolar, lyssna på tal av vår generalkonsul Barbro Osher och musik framförd av stjärndirigenten Ragnar Bohlin på piano och en sopransolist. Vid det laget var jag så trött av allt att jag hade svårt att ta in något mer. Var bara glad att sedan få gå hem med min kära till samvaro med lilla M och lite eftersnack med Pernilla.

Idag måndag gör jag inte många knop.
Men är väldigt tacksam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar