09 september 2012

Tänk @ framtid!

Svenska kyrkans stormöte i Malmö, Världens fest, är över.
Nöjd och med ömma fötter åker jag hem.
Det blev mycket fotvandring under dagarna från den ena begivenheten till den andra, men det var det värt. Igår hörde jag en entusiastisk amerikansk teolog Ched Myers tala sig varm för att vi måste avdisneyfiera Bibelns berättelser. Han berättade om den laddade politiska situation som rådde i det heliga landet vid Jesu tid och hur det romerska imperiet påverkade allt och alla. Han menade att kyrkan från allra första början var en proteströrelse mot imperiet. Även idag måste kyrkan ta aktiv del i samhällslivet och avslöja ekonomiska och politiska imperier som inte vill människan väl utan bara bygga makt. Intressant var det och med många hänvisningar till evangeliernas berättelser. Och en härlig humor hade han.

Jag deltog därefter i en mycket viktig framtidsspaning för vår kyrkas internationella arbete där en tung panel gav sina visioner och lät alla tycka till om kyrkans internationella uppdrag och arbetsformer.

Det tredje stora passet för dagen gruvade jag mig för lite. Margot Wallström framträdde i S:t Johannes kyrka och berättade om sitt arbete åt FN när det gäller sexuellt våld i krig och konflikter. Inget roligt ämne, men oerhört viktigt. Jag blev nästan illamående av det hon berättade, men kände samtidigt en stolthet över det hon fått vara med om att uträtta för världens kvinnor. Hon gav ett gediget, kunnigt och ödmjukt intryck. 
Efter föredraget sades att varje stift skulle få en kopia av filmen Wallströms resolution som beskriver hennes arbete för att stoppa sexvåld som krigsvapen.

Något som också var starkt under helgen var alla möten med goda kyrkvänner från när och fjärran. Och vilken tur vi hade med vädret. Arrangörerna kan andas ut.

I morse gick jag på en tidig gudstjänst för att hinna mitt flyg hem. En underbar mässa vid namn Skapelsens skönhet med specialskriven text och musik som verkligen berörde. 
Med de sångerna klingande i huvud och hjärta steg jag sedan på flygbussen ut till Sturup.
Tack Malmö, tack Lunds stift för en Världens fest i mångfaldens tecken och med siktet mot framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar