21 maj 2012

Vid Oringen

Oringstjärnen är trolsk, spännande. Och ikväll helt stilla.
Vackert solbelyst från väster och vattenytan spegelblank.

Jag passerar den två gånger under min stavgångstur ikväll.

Vid tjärnens sydända där utloppet börjar till vår bäck ligger en stor bäverhydda. Längre ned korsar bäcken gamla efyran och rinner över på vår sida vägen. Där har bävrarna sitt skafferi. Från vägen syns att dom har gått hårt åt asp, sälg och björk. När jag går förbi tjärnen ikväll ser jag först något som klyver vattenytan med god fart. Måste vara en bäver på hemväg. Strax därefter ser jag att det rör sig på gungflyet bortom hyddan. Där kliver ett par tranor omkring vid sitt bo. Och ovan deras huvuden på en torr högstubbe bredvid bäverhyddan flaxar något vitt. Jag viker av från vägen för att komma närmare och ser då att det är två måsfåglar, gissningsvis gråtrutar som bygger bo.
Tre olika sorters djur och deras tre sorters bon helt nära varandra. Fascinerande.


1 kommentar: