15 april 2012

Oj vilken helg

Oj vilken helg!
Nej den har inte handlat om stugan eller släktbesök eller någon häftig  konsert.
Den har handlat om jobb.

Jag har varit fullt sysselsatt i vingården.
Herrens vingård.
Där är det uppenbarligen vårbruk.

Vi har haft en internationell konferens i stiftet under namnet Stiftets världsdag.
Sextio eldsjälar från stiftets olika församlingar samlades till en fredag-lördag
med informationer och inspirationer kring Svenska kyrkans internationella arbete.

Jag skulle kunna orda hur mycket som helst om den lyckade konferensen,
men jag avstår.
Har bara en stark känsla av att den uppståndne Kristus välsignade oss.

Huvudtalare var Erik Lysén, Svenska kyrkans internationelle chef,
Johanna Holmlund Lautmann från Svenska kyrkan i utlandet,
samt vår egen biskop Tuulikki Koivunen Bylund som ledde sändningsmässan.

Men viktigaste av alla var alla internationella ombud från församlingarna,
som gav en sån energi till mötet
och som verkligen ville veta mer och bli nytända.

Och idag, innan jag hann smälta gårdagen,
inträffade en ny höjdare.
Med hustrun var jag i Sköns kyrka och vittnade om uppståndelsen.

En härlig internationell grupp i församlingen tog emot
tillsammans med sin församlingspräst.
De visade stor gästvänlighet och vilja att delta i gudstjänsten.

Jag predikade om Sköns kyrkas altartavla, en stark trärelieff om dagens evangelietext:
Lärjungarna som får näten fulla av 153 fiskar,
och Jesus som tar emot sina vänner på stranden och mättar dem med fisk och bröd.

Sköns kyrka är ljus och mycket påsk-vacker.
Församlingens sprudlande organist Ann-Kristin spelade och sjöng så det stod härliga till.
Anders och Sten var värdar vid kyrkkaffet och sålde lotter till församlingens Liberiaprojekt.

Och Kristus var där.

Åsa berättade och visade bilder från Sydafrika
och den lansering av Frälsarkransen som hon fått medverka i
i vårt vänstift Cape Orange.

Efter amen, tack och adjö rullade vi hemåt,
enormt tacksamma för en givande helg,
och helt bedövande trötta.

Nu ska jag koppla av efter denna maxade helg
och se på ishockeyfinalen.
Jag ska försöka stå ut med att Skellefteå inte vinner guld.


1 kommentar:

  1. Jag skulle ha varit med i Bispgården, det hör jag. Men det var annat som kom i vägen denna gång. Vad härligt att det blev bra dagar.

    SvaraRadera