28 februari 2012

Komplicerat

"Hä ha vorte sä komplicert å leva, så han sku bort ha hadd studenten då han föds för å klara sej rent nu." Ungefär de orden är Sara Lidmans och fälldes av en västerbottnisk fattigstackare för över hundra år sedan.

Jag känner likadant nu hundra år senare. Vi förväntas kunna ta ställning till allt från politik till badrumsrenovering. Vi ska kunna uttala oss om samlevnad och Björn Ranelid. Om monarkin är bra eller inte efter prinsessfödseln. Om vi ska skippa hon och han och kalla våra barn för hen som i Finland. Om vi ska skippa faderskap överhuvudtaget och bara prata provrör i framtiden. Osv. Det är inte precis så att jag känner att den ljusnande framtid är vår. Det är svårt att vara uppdaterad, inläst, trovärdig på livets alla områden.
 Nej, naturligtvis måste vi inte det, kunna allt alltså. Men som en tänkande och moraliskt medveten människa känner jag att det finns frågor som vi liksom aldrig hinner penetrera på djupet. Knepigt är det.
Om några år kanske vi kan operera in ett datachip med studentexamen i våra barn. Deras hjärna tankar in informationen och kan vips lustigt använda sig av den. Bra va?
 Men kommer livet att bli lättare för den generationen månne..?

2 kommentarer:

  1. Men måste vi verkligen det då? Ju äldre jag blir, desto färre saker klarar jag av att ta ställning till, vet helt enkelt inte vad jag ska tycka. Jag var mycket mer säker när jag var 17. Ser sällan svart eller vitt utan fastnar i gråsonerna. Såg aldrig Ranelids uppträdande, förstår inte hur någon kan tycka att ett enda parti står för allt de själva tycker. Några få frågor penetrerar jag i mitt eget huvud men det är inte säkert att jag berättar för nån vad jag kom fram till. Att jag sedan tjänar mitt levebröd på att ta reda på vad andra tycker och tänker och kräva ställningstagande....det är en annan sak ;)

    SvaraRadera
  2. Samma här, Ulla. Det är jobbigt med alla som verkar så säkra på vad dom tycker hela tiden, aldrig visar tvekan, aldrig en gråzon.
    Ju äldre jag blir, desto fler frågor. Jag minns mycket väl när jag var 21 och Visste! att nu vet jag allt jag behöver veta och vet precis hur livet ska vara!
    Det var enklare med tvärsäkerheten än vad det är med osäkerheten.

    SvaraRadera