05 december 2011

En dag i Sápmi

Nu kan jag allt om samer.
Nja - kanske inte. Snarare tvärtom.
Stiftskansliet har haft en personaldag på temat samer.
Efter den dagen känner jag att jag fått veta mycket men att ännu mer finns att lära.
Ända sedan jag var liten har samer känts som en del av livet. Jag växte ju upp i Tärnaby och hade nomadskolan som närmsta granne. Där var "lapponga" en självklar del av vårt liv.
Och jag minns kyrkhelger med ett starkt samiskt inslag.

Idag fick vi en rejäl information av den samiska referensgruppen i stiftet, om Sápmi och dess historia, språk och kultur. Om jojk och trumma, tvångsförflyttningar och rasbiologiska galenskaper, om samisk religion och samisk kontextuell kristen teologi. Vi fick en mycket inspirerande föredragning om det samiska konfirmandarbetet. T.o.m. lunchen var renskav och mandelpotatismos.
Vi fick sjunga den samiska psalmen ifrån psalmbokstillägget.
Sist läste allas vår Bo Lundmark välsignelsen över oss på sydsamiska.

En ambitiös och väldigt gediget genomförd studiedag. Vi behöver det här. Vi behöver studera vår egen ursprungsbefolknings historia och kultur för att bättre kunna förstå vad som händer i kulturmötena också här hemma i Sverige.En sajt som jag ska studera är www.sapmi.se

När jag gick därifrån kom jag på mig själv med att gå där och jojka dagen.

1 kommentar:

  1. Vilken god kristen präst du är som tog dig tid att skriva så varmt och innerligt om studiedagen kring Europas enda urfolk. Fortsätt att vara en god förebild för andra.
    Läs gärna också FN:s deklaration om ursprungsfolkens rättigheter.

    Du är så yeah, yeah, wow, wow musikaliskt begåvad hör jag. Musikaliskt begåvade elever brukar tycka att jojk är intressant och spännande. Jojken handlar om berättelser och finstämd lyrik.
    Lärare

    SvaraRadera