30 april 2011

Valborgsmäss

Hoppsan, det blev visst vinter igen.
Känner det på förmiddan när jag målar farstubron en andra gång.
Iskallt. Färgen går knappt att smeta ut.

Kör ändå sedan förhoppningsfull ut till stugan och sätter mig i solen.
Öhh- hallå, solen..!
Ingen värme. Däremot blåst.
Går in igen.

Sen blir valborgsmässoafton en innegrej för mej.
Nog så skönt.
Ingen våryra med krattning och glädje och känslor och sånt.
Ingen reparation av taket, eller vädring av lillstugan heller.
I stället stora lugnet så när som på hundens undrande blickar.

Jag börjar känna att jag vill skriva.
Och faktiskt, jag kommer igång.
Har så mycket att berätta.
Det skulle inte ha hänt om våryran fortsatt.

Ikväll noterar jag tre plusgrader ute på bron.
Mörkret har lägrat sig.
Jag vrider upp värmen lite inför natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar