24 april 2011

Påskdag - dopdag

Efter att ha hört en helt lysande påskpredikan av den avgående komministern Annette i Härnösands domkyrka, är jag på nytt övertygad om Kristi uppståndelse.
Går fram för att ta emot nattvarden.
Domprosten har sagt välkommen att möta den uppståndne.

Kristi kropp för dig utgiven.
Kristi blod för dig utgjutet.

Jag tar emot sakramentet och tar sedan min vana trogen ett steg åt sidan och bugar ett tack till Gud och vänder mig sedan om.
Och där står det, Kristusljuset.
Som tändes igår natt när påskens evangelium lästes, att Jesus är uppstånden.
Kristusljuset som i de flesta kyrkor också används vid dopgudstjänsterna.

Jag vänder mig alltså om och står plötsligt nära Kristusljuset, dopljuset.
Och blir med ens påmind om att det är min dopdag idag.
Jag blev nämligen döpt till kristen den 24 april för sextiotre år sedan.
Det var en dryg månad efter min födelse och ägde rum i vårt hem i Addis Abeba.
Idag känns detta speciellt, eftersom min dopdag sammanfaller med påskdagen. Det är lite sällan det händer.

Så - inte nog med att jag fick mig en påskpredikan som jag sällan hört, jag fick den på min dopdag. Tack!

1 kommentar:

  1. kan du skriva något om varför man nödvändigtvis ska döpa små barn?

    SvaraRadera