15 februari 2011

Pälsmössan

Nu har det kommit ut en ny grej på marknaden som vi ska vara emot. Stickemössan med en pälstofs längst upp har blivit vinterns modegrej i Stockholm enligt medierna. Ser ganska trevlig ut, så jag kan väl förstå att den lockar fler än kronprinsessan. Men eftersom tofsen görs av blåräv, så har en het debatt flammat upp. "Osmakligt bära likdelar på huvudet," säger en tyckare i Aftonbladet. Så nu ska vi vara emot mössan, av tofsskäl.

Debatten handlar om de finska blårävarnas plågsamma liv och plågsamma död. Okey, jag kan köpa argumentet att djurhållning i bur oftast innebär risker för skador och ett ångestfyllt liv. Och i en djurindustri blir djurskyddet ofta minimalt. Däremot förstår jag inte hur man kan påstå att avlivningen av rävarna skulle vara plågsam. Stötande kanske, men om den är snabb så fungerar den lika bra som en slaktmask, kan jag tro. Blårävarna avlivas tydligen med en elstöt från munnen till ändtarmen, alltså rakt genom kroppen. Inför en sån metod känner jag spontant avsmak, men inte för att den skulle vara plågsam. Den är nog mer human än andra långsammare avlivningssätt. Det obehag jag känner har nog att göra med att den påminner om tortyrmetoder på människor.

Men om mössan innebär att man bär likdelar på huvudet, vad ska man då säga om allt läder som vi bär som skor, remmar, bälten, väskor, jackor m.m.? Jag är uppvuxen på landsbygden och ibland undrar jag hur mycket av den här typen av debatt som egentligen handlar om att den urbana människan har tappat det naturliga samlivet med djuren och sitt ekonomiska beroende av dem. I stället för att ha varit nyttodjur har nu alla möjliga sorters djur upphöjts till husdjur och fått människonamn och därmed nästan människovärde. Hundar och minigrisar är familjemedlemmar, ormen i terrariet heter Olsson och den vandrande pinnen Artur.
Hur förändrar det oss och vårt förhållande till "den riktiga" naturen?

3 kommentarer:

  1. Men nog är det väl skillnad mellan att ha skinnskor gjorda av huden från djur vi också äter och de pälstofsar som görs från djur vi bara har för att de ska ge oss modedetaljer?
    Om vi är köttätare måste vi leva med att döda.
    Och det kanske vi är och måste.
    Men är vi tofsbärare? Som måste leva med att döda för att vi ska ha tofs?

    SvaraRadera
  2. Jag har inte lagt märke till nån sån mössa. Men det låter som att den ser trevlig ut.

    Å andra sidan. Är det inte bättre att sätta pälsen där den på nåt sätt används? T ex runt en kapuchong så att den skapar ett mikroklimat till ansiktet där inne.
    Eller en hel pälsmössa som värmer och inte bara "har utseende".

    SvaraRadera
  3. Nu såg jag bilden inne hos Brittis. Det var ju en tämligen medioker mössa. Den ser ut som nåt man hittar för under 50 kr, om man bortser från tofsen. Och den gör att priset stiger till 700 kr. Utan att värma ett enda dugg mer än "när den kostade" 50.

    SvaraRadera