23 januari 2011

Hemmadag

Stannade hemma idag, och det är ovanligt. Kyrkans gudstjänster är en ryggrad i mitt liv, men idag kände jag bara näe, jag vill inte. Så hustrun for, det var ju arbetsdag för henne, och jag stannade hemma.
Tog ut hunden och konstaterade att också den här dagen skulle bli fin. Satte på kaffe och gjorde mig smörgås. Sen fick jag mig ett par härliga timmar vid datorn och skrev två sånger till personalfesten i morgon. Riktigt kreativt minsann.
Sen ut med hunden på en långpromenad i solskenet. Den slutade med att både han och jag stod som förhäxade vid Bondsjöspåret och såg hur ekipage efter ekipage ur draghundstävlingen kom susande förbi. I uppförsbacke.
Hem och fikade med syrran som tittade in. Därefter satte jag på ett långkok av kött till soppa iväll. Och spelade piano nästan en hel timme, sånt som alltid kommer i sista hand annars.
Vid fyra kom hustrun hem och tillsammans lagade vi en härlig köttsoppa som avåts under andakt tillsammans med syskonbarnet P. Efter maten lade jag mig på rygg och sen var jag helt borta en halvtimme.
Ja, och vad mer? Handboll och lite Rapport efter Sveriges vinst. Sen Solsidan, den är bara en prioetta. Helt ljuvlig i sin varma ironi av rikemanslivet i Saltsjöbaden.
Sist har vi kalibrerat våra kalendrar inför tre intensiva månader samt druckit en kopp kvällste. Och därmed är dagen slut.
Tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar