28 december 2010

Skottdag

Det var med vånda jag åkte ut till stugan idag. Hade den klarat den stränga kylan fram till jul, och den efterföljande snöstormen? Och klarar jag den ansträngning det medför att skida dit i djupsnön och sedan skotta av taket?

Benka hade plogat en gång före jul så det gick ganska lätt att ta sig in till torpet. Men den sista biten över bäcken och upp för vår gräsmatta fram till stugan var rena konditionstestet.
Jag tror jag avstår från att delge er resultatet...

Stugan låg i alla fall helt intakt med lagom underhållsvärme och fungerande vatten tack och lov. Jag pulsade fram till bodan och hämtade snöskyfflarna plus en stege. Och sedan vidtog två timmars svettigt arbete för att få bort det metertjocka snötäcket.

Men det gick vägen tack vare att snön var så lätt. Vi har inte haft ett enda blidväder sedan snön började falla kring 11 november. Desto viktigare att skotta nu innan vädret slår om.

Bilder från dagens skidutflykt finns här: janasa1.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar