27 november 2010

Adventsafton

Det susar genom livets strid en fläkt av himmelrikets frid...
Den sången har följt mig genom åren från Lutherska bönhuset i Ramvik och framåt. Då satt tant Ingrid på orgeltaburetten och pumpade den gamla bönhusorgeln. Nu är det jag som leder sången från Vårsta diakonigårds flygel i bönsalen.

Det är adventsafton och domkyrkoförsamlingen har helgsmålsbön på Vårsta. På något sätt känns det som om alla gamla diakonissor och biskopar är där och deltar i vår sång: När vintermörket kring oss står, och Hosianna, och Bereden väg för Herran, och Det susar genom livets strid, och sist den nya, otroligt fina För dem som vandrar i mörkret.

Psalmskatten är en av vår kyrkas största tillgångar. Jag är enormt tacksam över vår kyrkas psalmer och att jag får vara med och sjunga över dem till nästa generation, till framtiden.

Om du ännu inte har upptäckt den resurs som finns i vår psalmbok så vill jag gratulera dig. Då har du verkligen en skatt att upptäcka!
En välsignad advent önskar jag dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar