14 september 2010

Beredelseord i morgonmässan

- Hej prästen.Vet du, nu är jag frälst.
Den svårt sjuke unge mannen får ofta besök av sjukhusprästen som dock aldrig har hört sådana tongångar av honom förut.
- Öh.., vad roligt. Du är alltså frälst... Vill du berätta om det?
- Ja, det kom några kristna i stan och bedde för mig.
Så nu är jag frälst, säger han och ler.

Oj då, ibland går det tydligen fort, tänker prästen, och det hela förbryllar honom.
Erik är bara 17 år och ligger i slutstadiet av en aggressiv cancer.
En vecka senare går prästen dit igen och möts då av en dyster syn.
Erik suckar och vill inte höja blicken.
- Hej Erik, hur är det med dig. Mår du inte bra idag?
- Näe.
- Vad är det då?
- Jag orkar inte, säger han och försöker ta sats. Jag orkar inte vara frälst längre!
- Öh.., du orkar inte vara frälst längre..?
- Nej, det där med frälsningen är nog ingenting för mig.
- Men hur menar du då? Är det inte skönt att kunna vila i Guds nåd och närhet?
- Nej, det funkar visst inte för mig.
- Varför då?
- Ja men det är ju snuset. Jag kan inte vara utan snuset.

Jesus säger i dagens text att hans ok är skonsamt och hans börda är lätt. Ett ok är ju till för att göra en börda lättare. Dessutom säger Jesus att hans börda är lätt. Men ibland kan det kännas nog så tungt att vara kristen. Särskilt om vi tror att det innebär krav på en extreme makeover. Men det kan också vara tungt när vi är ensamma därhemma om att vilja gå till kyrkan När vi blir hållna för konstiga, eller när det kanske inte längre känns roligt att vara engagerad i kyrkan. Då kan det kännas som: Jag orkar inte vara frälst längre. Och oket tynger i stället för att lindra.

Men idag står nu Herren Jesus här, full av kärlek till dig och mig. Han är här, inte för att lägga på oss ett tungt ok av lag och krav, utan för att lyfta våra bördor, bära dem med oss. Jesus säger till oss: Jag vill vara din vän och följeslagare, så att ditt liv blir bra och ljust mitt i vardagens krav och måsten.
Det är det han vill försäkra oss om idag när han säger:
Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor.

- Så Erik, du ska vara glad om snuset är ditt enda problem. I din situation kan jag förstå om du vill fortsätta snusa. Grubbla inte på det, men ge ditt hjärta åt Jesus. Då är du trygg, för han lämnar dig aldrig vad som än händer.

1 kommentar: