15 juni 2010

Vuvuzela

Så har vi då lärt oss ännu ett nytt ord. Vuvuzela.
Och, inte minst, vi har lärt oss hur den låter, plastänglatrumpeten som nu dånar och brölar över fotbollsarenorna i Sydafrika. Jag såg vuvuzelor till salu här och där i Kapstaden när jag var där i vintras, men jag trodde förstås det var en barnleksak. Men när jag nu återkallar det minnet inser jag att trumpeten alltid såldes vid sportbutiker. Och nu inser jag och fler med mig att detta är kultur, detta är kult, en självklar del av sydafrikansk fotboll. Meningen är tydligen att störa ut motståndarnas peptalk och coaching.
Och nu har VM-arrangörerna beslutat att bortse från alla de protester som lämnats in mot trumpetandet. Så det är bara att stå ut med domedagsljudet.Tur att man inte är där, det låter illa nog ända hit. Enligt Wikipedia brölar den tonen B/bess med 131 dB i öronen på framförvarande. Knappast nyttigt.
Fast jag ångrar att jag inte köpte med en hem, det måste jag säga.
Det vore nåt att säga godmorgon med i fikarummet...

7 kommentarer:

  1. Jan-kolla Aftonbladet idag, jag läste att nån kränger vuvuzelor i Stockholm för en dryg hundring! Klart vi ska höra änglatrumpeter ljuda på stiftet! Det väcker döda till liv, så det är jättebibliskt! Ser fram emot kommande konserter....

    SvaraRadera
  2. Jag dör av skratt. Tänkt dig minen på alla i fikarummet när du kommer med en sån där trumpet.

    SvaraRadera
  3. Tur man inte jobbar hos er ...

    SvaraRadera
  4. Jag ska ner till Stockholm imorgon, hur många ska jag köpa?

    SvaraRadera
  5. Köp en gul så ska det bli uppståndelse på stiftet!

    SvaraRadera
  6. Du menar en röd och en gul, matchar vår logotype då (eller hur, "rucklet", visst är det så man ska tänka...) sedan brakar vi loss till morgonkaffet! Skulle liva upp lite tror jag!

    SvaraRadera