03 maj 2010

Gräsänklingsblues

Jo vi tycker verkligen att vi har fått tag på ett väldigt trevligt radhus, och varje vrå här har en potential. Jag säger potential, för än så länge är listan lång på sånt som ska åtgärdas.
Tänk om jag kunde säga simsalabim så att allt är klart i morgon när hustrun kommer hem från konfirmandlägret!

I morgon kommer i alla fall den förra husägaren hit med ett släp och tar hand om allt som kommit upp i tö på verandan plus en cykel och en nyckel.
Men jag hade velat hinna få hit nån som förstår sig på varför inte stordatorn kopplar in sig på vårt nya trådlösa nätverk.
Och så måste en VVS-kille hit och skruva lite i rören.
Och så ska jag se till att elfirman kommer hit och installerar nya elradiatorer.
Ikväll funkar dessutom inte strömmen i köket, så då får dom titta på det också.
Och bilen måste på service, när vi nu ska hinna det.
Och vi ska vi ta hit en låsfirma.
Och tavlor ska upp och hyllor ska upp, och morfarsklockan ska få en väggplats.
Och gästrummet är inte klart och inte arbetsrummet heller.
Ochsåvidare ochsåvidare.

"Jag måste skura trappan, jag måste bona golv.
Och jag ska hinna in på banken före klockan tre.
Och jag ska stämma om pianot, jag ska måla om i köket.
Jag ska samla alla kräftskal i en prydlig liten hög.
Och laga dörren sen, och muta portvakten.
Och så damma, damma, damma om igen...."

Men som sagt. Huset har potential.
Simsalabim!

6 kommentarer:

  1. Av någon anledning får du mig att tänka på den där tiden när jag inte visste något om hur samhället fungerar när man är en vanlig svenne. Hur hyran ska betalas, hur det ska se ut i ett vanligt vardagsrum, vilken sorts kastruller man behöver (att man behöver dem över huvud taget...) Och allt som måste renoveras inuti. Det enda sätt jag fixade att överleva när det var sådär överväldigande var att se varenda grej jag faktiskt hade klarat av.... annars hade jag drunknat. Och drogat såklart..... fast det är väl ingen risk för dig antar jag. Men kanske har du annat du faller in i än kemiska ämnen.... vad vet jag.
    Du har ju fixat flytten. Fått in allt, städat det gamla..... massor alltså!!!
    Simsalabim.

    SvaraRadera
  2. Håller med Ebba.

    En gång skulle vi plocka sten på ridplanen utanför ridskolan. Den är STOR.
    Efter några meter var det någon som rätade på ryggen, tittade bort mot det diagonalt liggande hörnet och stönade.
    Fel taktik.
    Man tar ett steg, tar upp de stenar som man når om de finns. Sen tar man ett steg till.

    En bra städtaktik: Börja i ena hörnet med näsan mot hörnet. Backa ett steg, städa det som är stökigt. Backa ett steg till. Städa. Osv. Tittar du upp så ser du resultatet.

    Idag har jag bytt omslag på mitt hebreiska lexikon. Det gamla hade fullt sjå att hålla sig kvar runt boken. Jag är jättemallig, för det här har jag retat mig på länge.
    Vad ska jag se? Att jag inte gjort det under ett drygt år eller att jag faktiskt gjort det?

    Heja dig!
    Och nåt ska väl hustrun ha att göra när hon kommer tillbaks. ;-)

    (Simsalabim funkar bara i dataspel ...)

    SvaraRadera
  3. Tack och lov att du slapp "köpa nya fiskar för dom gamla har tatt slut"! Ingen var som Povel! Och du förlorade inget hembiträde i poker till Stig Järrel heller. Not to worry!

    A-K Roth

    SvaraRadera
  4. Tack vänner för era hugsvalande trösteord!
    Idag har jag faktiskt redan ringt rörmokarn, elektrikern, bilverkstan och bokat in dom jobben.
    Och lyset i köket stod och lyste så fint när jag kom hem på lunchen. Och ström fanns igen i alla uttag. Så där funkade simsalabim tydligen. Jag passar egentligen bra som magiker.

    SvaraRadera
  5. Ibland fungerar det med att sqwela också. Så länge man inte radat opp alla saker som far runt i huvudet så tar de så stor plats så man är övertygad om att de är "jättemånga och jättekomplicerade". Men de blir lite mer tama av att få stå i givakt så man får se på dem lite och konstatera att "nå, vad var nu det där för en liten sak att göra?".

    Grattis till det stora sjoket "gjort"!

    SvaraRadera
  6. Lycka till med flyttbestyren!

    SvaraRadera