22 april 2010

Brudöverlämning

Ska Victoria verkligen ledas in av sin fader konungen för att överlämnas till en man av folket? DN tar idag upp frågan om brudöverlämning i en debattartikel, en utmärkt förklarande artikel av prästen Annika Borg.

Jag har alltid mått fysiskt illa när jag som präst har måst bevittna vigslar med brudöverlämning. Seden har invaderat Sverige via alla amerikanska filmer. Numera tror många unga att det är så det går till när man gifter sig. Då har man ett underläge som präst när man försöker förklara den svenska modellen, att brud och brudgum går vid varandras sida kyrkgången fram. Mannen och kvinnan har båda valt denna stund. Det är inte längre föräldrarna som arrangerar barnens äktenskap utan de unga tu. Man och kvinna är jämlikar och går tillsammans fram inför Gud med sin vilja att leva tillsammans. "Brudmarschen" kyrkgången fram har en mycket fin symbolik som uttrycker jämlikhet, jämställdhet, mogenhet, myndighet.
Brudöverlämningen däremot upplever jag helt out of date och på gränsen till incestuös.
Därav mitt illamående.

Jag har ett förslag. Om bruden skall föras in av sin far, tycker jag att brudgummen ledas in av sin mor. Det var väl fiffigt?
Nej fram för svensk jämställdhet också på bröllopsdagen!

DN-artikeln hittar du genom att klicka här.

14 kommentarer:

  1. Amen.

    Hos Karin LV finns en liten kommentarstråd. (DN:s är ju alldeles för lång för att man ska idas ta sig igenom den ...)

    SvaraRadera
  2. Visst kan några uppröras av vigselceremonins inled-
    ning, men detta är ju en bagatell, då det gäller att ingå ett kristet äktenskap. Enligt Jesus själv skall det då vara en man och en kvinna som överger sin far och mor och håller sig till varandra.
    Tala om "att sila myggor och svälja kameler", då
    man i st. upprörs över praktiska piruetter vid vig-
    seln inledning. /Kyrkomusiker i Frimodig Kyrka

    SvaraRadera
  3. Håller med om seden med brudöverlämning- det är på tiden att kvinnorna går som självständiga individer. Vill bara komplettera din alternativa cermoni med att mannens mamma bör överlämna brudgummen till sin blivande svärmor.
    Mona B

    SvaraRadera
  4. Bara för att vara 'tvärsöver': Much ado about nothing! Tycks minnas att Silvia fördes till altaret av sin far vid sin vigsel? Kanske det blivit en familjetradition? Man behöver inte analysera alla gamla seder, inhemska eller utbölska,till döds. En kvinna som vill att pappa för henne till sin blivande make vid altaret kan vara lika självständig i sitt verkliga liv bortom bröllopet som andra. Ska vi verkligen vara så fördömande och intoleranta inför seder och kulturyttringar? I detta fall har Victoria gjort ett val som somliga valt att agera PK-istiskt över. Tror det är överreaktion och lite skvallersverigeaktigt. :)

    A-K Roth

    SvaraRadera
  5. Jan, tydligen hade jag fel om Silvias bröllop. Så kanske man kan tycka lite om Victorias val. Men att göra en sån 'issue' av det i media är lite överdrivet, tycker jag. Ändrar Victoria sig så låter hon sig dikteras av an annan makt än den patriarkala. Whatever. :)
    Mvh,

    A-K

    SvaraRadera
  6. Det jag har lite svårt att acceptera är att hela samhällsstrukturer faktiskt kan styras av symbolpersoners beteenden. Att man som kunglighet kan påverka ett "helt folk" genom att välja en ritual (eller att välja bort den) Att vi alltså är så oerhört lättpåverkade och osjälvständiga, att vi ens bryr oss om ifall kronprinsessan blir ledd, leder eller för all del hoppar groda fram till altaret.
    Men så är det. Vi blir påverkade, förändrar livshållning, cementerar fördomar och agerar som sillstim....
    Oerhört svårt att acceptera... men.. ja, jag måste medge, att det är svårt att låta bli att dras med i debatten och tyckandet - och alltså också antagligen svårt att låta bli att bli påverkad.

    SvaraRadera
  7. A-K: Jag fördömde ingenting utan sa bara hur illa jag mår åt en vigsel med brudöverlämning. Med din amerikanska historia kanske det är svårt för dig att förstå hur vanmäktigt förtvivlat det kan kännas,när det ena efter det andra i vår svenska kultur ersätts av amerikanska seder. Vi är invaderade av en kultur som anser sig ha tolkningsföreträde i hela världen! And I don't like it.

    SvaraRadera
  8. Till "Frimodig kyrkomusiker":
    Det handlar inte om "praktiska piruetter" när vi diskuterar hur en vigsel gestaltas. Ditt uttryck andas förakt, och det kan jag bara beklaga. För en sån attityd är ett livsfarligt gift i kyrkan ungefär som ett tritonus i en klassisk koral. Det jag upprörs över handlar om vad vigselakten visar och inte visar. Man och kvinna är jämlikar, och du borde vara glad så länge som det är det som uttrycks i vår kyrkas vigslar. Vårt folk kan aldrig förstå Guds kärlek uppenbarad i Jesus Kristus, så länge det budskapet presenteras i former som kränker vårt folks gudagivna känsla för vad som är rätt och gott. Men du verkar ha en helt annan grundtonart. Eller?

    SvaraRadera
  9. Jan, tack för svar: Nu ser jag inte detta som enbart en amerikansk sed utan som en som kom dit från annat håll, Storbritannien, Tyskland...? Har man inte inom kungafamiljen en del brittiska seder som införts iom denna familjegren? Jag är varken royalist eller republikan men har som de flesta, tror jag, ett intresse för kungafamiljen som inte heller visar "jämlik" måttlighet. :)

    Vigslar i USA kommer idag i alla de varianter, man skriver egna ord som sägs vid vigseln och det kan vara hur jämlikt som helst. Det här om "tolkningsföreträdet" ser jag inte men uppfattar att du nog skriver i affekt. Ingenting fel i det. Vi har alla våra "favourite gripes".(se där, jag stavade brittiskt så du inte mår fysiskt illa, just kidding)

    Men visst har jag sett hur mycket amerikanskt föraktas i Sverige i somliga kvarter. Jag är nog extra känslig själv för inlägg som "andas förakt", ja, tom de som handlar om USA. Att ha åsikter om Victorias val är O.K. och bra om jämlikhet etc men det stannar inte vid det alltid, utan får en politik vinkling. Att må så dåligt att det blir fysiskt och se Sverige som "invaderat" har jag lite - men inte mycket - förståelse för. Inte heller jag gillar att se McDonalds i varje hörn och skulle hellre se stånd som säljer med rullströmming, senapsströmming, gravad strömming, strömmingsflundror...i tunnbrödsrullar i varje stad. Å andra sidan älskar jag all mat från hela världen och uppskattar andra multikulturella yttringar i Sverige: kebabs, thaimat, indisk mat,favoriten iransk,... Mmm!
    Mvh,
    A-K

    SvaraRadera
  10. Läste du svenskans artikel på samma ämne? Där var poängen att i just detta fall kanske det är så att Kungen ska leda sin dotter till den blivande make, eftersom hon faktiskt måste få faderns godkännande. Men! Regeringen måste ju också välsigna äktenskapet, så kanske det är Fredrik Reinfeldt som ska gå armkrok med kronprinsessan?

    SvaraRadera
  11. Jag tycker heller inte vi i konsekvensens namn ska acceptera att Victoria klär sig i vitt i kyrkan! Och nån myrten får icke förekomma!
    A-K

    SvaraRadera
  12. Håller med!
    Arne Öhman

    SvaraRadera
  13. Jans tolkning av "Kyrkomusiker..."
    Jan gör sin egen tolkning. Om man fattar sig kort,
    så är risken alltid att mkt kan feltolkas. Så är det: Om jag föraktar ngt, så är det "praktiska
    piruetter" före vigselns egentliga början - detta
    jämfört med att Svenska kyrkan nyligen visat sitt
    förakt för Jesu ord om äktenskapet. Det blir väl för Jan och hans meningsfränder den största jämlik-
    heten om paren består av enbart män eller enbart
    kvinnor...Summan av mitt resonemang var att annat
    i en kristen vigsel är bagateller jämfört med om det är s.k. enkönade eller tvåkönade par. Endast det senare är välsignat av Kristus. DETTA vill jag
    kalla gammalkyrklig, gedigen KYRKOTONART.

    SvaraRadera
  14. Vad är det som gör, att människor som kallar sig kristna så ofta hamnar i strider om vem som tolkar kärleksbuden på rätt sätt. Hur det kommer sig, att sådana som säger sig tala i kärlekens namn så ofta faller i hatiskt förtal och drypande föraktfulla uttalanden om andra som har ett annat sätt att tolka samma kärleksbud.
    Hur kommer det sig, att det som sägs vara ett glädjebudskap till alla folk så lätt blir beslagtaget av grupper av människor som säger sig äga rätten till detta budskap?
    Ingen har kunnat förklara det på något rimligt sätt- för inte kan det väl bara vara så enkelt som att kärleksbudskapet egentligen är sin egen motsats - en källa till hat och krig dvs en enkel biljett till helvetet på jorden.

    SvaraRadera