14 mars 2010

Midfastosöndagen

Yes, det blev en morotssoppa till sist.
Steg upp kl 7 och skalade lök och slutade kl 14 då allt var diskat och undanplockat på församlingsgården. Det är roligt att vara volontär i församlingen och få göra en liten insats för en stor sak. Församlingens internationella grupp svarade för midfastosöndagens kyrklunch med tillhörande brödförsäljning. Därav morotssoppan.
Det gick vägen. Ingen klagade eller dog vad jag kunde se och höra. Men nästa gång ska jag nog tillsätta lite linser för att få den mer mustig och matig.

Vi fick höra om de allra första svenska missionärerna i Zimbabwe och se en film från den lutherska kyrkans 100-årsjubileum där. Astrid F har ju själv jobbat som Sv. kyrkans utsända där och känner varmt för landet och dess kyrka.

Inte lockar en sån här dag dom stora skarorna, men vi var trettiofem på kyrklunchen, och det är vi glada för. Intl gruppen lanserade också sitt särskilda fastekampanjprojekt: Hela världen-lotteriet med det jättefina blå stickade täcket som vinst.
Nu gäller det att sälja lotter under två veckor!
Nån som vill köpa?!

2 kommentarer:

  1. Jamen du, vad gör missionärer egentligen? Nuförtiden är dom väl inte så maktgalna, att dom far omkring och "kristnar" hedningar? Eller?
    Jag menar, det finns väl få grupper av människor som är så farliga och så galna som de som tror att de ska använda sin tro för att kontrollera andra folk genom att omvända dem...

    SvaraRadera
  2. Om du har lärt känna världens finaste människa och tar mig med till henne för att låta även mig göra hennes bekantskap, då är du en missionär.

    Kyrkans mission, hennes huvudärende är att göra Jesus känd, trodd, älskad och efterföljd. Och det går inte alls med tvång, list eller kontroll. Bara genom att du och jag lågmält berättar för någon vad vi har funnit hos Jesus. Det handlar om förtroende. Och det tar tid att bygga upp, men tyvärr fort att rasera.

    SvaraRadera