24 mars 2010

Bjästa

Ikväll upprörs Sverige över Bjästa. Helt plötsligt har ett fridfullt samhälle Nolaskogs hamnat i mediernas centrum. Och även en präst.

Själv hade jag ingen aning förrän programmet Uppdrag granskning började och skildrade en förfärlig historia i Bjästa utanför Örnsköldsvik. En tonåring blir dömd i både tingsrätt och hovrätt för våldtäkt, men blir frikänd och hyllad av allmänheten, medan den drabbade tjejen blir utfrusen och dömd av bygden och måste flytta därifrån.

Jag känner prästen som uttalade sig så erbarmligt olyckligt. Lider med honom och hoppas att han har folk omkring sig nu ikväll, när folkets dom faller tungt. Han skulle ha tagit brottsoffrets ställning men gjorde det inte. Säger jag som inget vet, och inte var där och borde hålla tyst.

Gud var hos de drabbade. Hjälp Nätra församling att förbli hos dig, du som lider med varje människa och själv har drabbats av utfrysning, tortyr och korsfästelse.

12 kommentarer:

  1. Patetiskt, du bör FAN inte hålla tyst. Stackars flickor! Du bör stå upp för dem och säga ifrån. Stödja något som verkligen är sant och bevisat, istället för att lägga energi på saker som inte är sanna eller går att verifiera så som kristendomen.Prästen är ett skämt och visar bara kyrkans samt kristendomens/religionens tvivelaktighet. Stå upp för sånt som är sant och som behöver det.

    SvaraRadera
  2. http://fruntimmersbloggen.se/unga-kvinnor/bjasta-ett-ryggradslost-samhalle/

    SvaraRadera
  3. Hat hjälper inte. Det flickan utsatts för bygger på våld, maktbegär och känslor vi inte får låta styra oss. Hat är också en känsla som inte får styra - varken oss eller ett samhälle. Man kan inte läka flickan genom att låta mobben i stället gå över pojkar eller makthavare. MEN man kan agera där man är. Gå före med gott exempel. Vara den som bryr sig om att se, agera när någon far illa, se till att ständigt hålla det samtal levande, som bygger ett kärleksfullt samhälle.
    Du Jan kan såklart inte vara den människan i det samhället - men du kan vara det där du är. Den som ser till att gå före med kärlek.
    Och om jag förstått det du berättar om i blogen om ditt liv, är det just det du försöker med. Och lyckas ibland.
    Tillsammans kan vi mer!

    SvaraRadera
  4. Skäms med dina fascistkompisar!

    SvaraRadera
  5. Ebba G; Jag har väl inte nämnt något om att låta mobbingen gå över åt andra hållet =S STÅ UPP FÖR FLICKORNA innebär att folk bör prata om detta tragiska och förklara att sådant är oacceptabelt med mera, AGGERA! Folk som känner präst fan bör ta ett ordentligt snack med honom och förklara att det han lät ske i kyrkan och sa i TVn är förfärligt och nästintill oförlåtligt. Jag tror inte ni förstår hur allvarligt det här är.

    Göran Bendicks: Skäms för dig som inte förstår att detta är allvarligt och att det som tjerena gått igenom är förföljelse mobbing på extrem hög nivå. USCH FÖR DIG GÖRAN som inte kommer med någon konstruktivt inlägg utan förkastar! Ni bör besöka följande hemsida http://cattasbubbla.wordpress.com/2010/03/24/sammanfattning-ang-stollarna/
    kvinnan som har denna blogg har följt händelsen från början till dess nu och riktigt bra läsning och man får bra inblick i vad flickorna verkligen har gått igenom.

    SvaraRadera
  6. Tack, Göran och Ebba G, som vågar stå för sina åsikter, vilka dessa än är.
    Skäms, Anonym, som kräver andra att ska stå upp för det rätta, men inte ens vågar sätta ut sitt namn i en blogg... Ulla T

    SvaraRadera
  7. Det är förfärligt det som hänt. Det enda positiva är att det kommer upp i ljuset - för det är just så här det brukar vara. Den drabbade får till sist lämna orten pga misstron. Det som skiljer den här situationen från andra är väl att det finns en tydlig dom på gärningsmannen. Låt oss alla ta detta med oss och visa mera civilkurrage nästa gång vi hör skvaller ochvåga tänka tanken "tänk om..." /Mona B

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  9. Ulla T: Tack för ett lysande inlägg, NOT! Mitt namn är Peter Hernqvist och jag har inga problem att lämna ut mitt namn, adress eller mail med mera. Att du, Ulla T, förespråkar frispråkighet likt Görans tidigare inlägg är för mig helt oförståeligt men jag hoppas verkligen att du kan känna dig stolt över ditt inlägg.

    Mina inlägg är mest riktade mot meningen som Jan Sjöberg skrev "Säger jag som inget vet, och inte var där och borde hålla tyst."
    De flesta som har haft chans att säga, skriva eller göra något possitivt för flickornar har valt att antingen göra något negativa alternativt inget alls. Att Jan Sjöberg som känner Prästen säger att han själv bör hålla tyst är fruktansvärt. Jan har chansen att ta ett allvarligt samtal med prästen som han känner och ge honom en ordentlig utskällning (dylik) eller i alla fall göra någonting för flickans skull. Ni verkar inte förstå att flickorna förtjänar upprättelse eller hur allvarlig den här tragedin faktiskt är. USCH
    Varför just Jan med många andra bör göra det är för att verkligen visa att prästen gjort ett stort och grymt misstag. Men också för vi människor brukar lyssna bättre till folk vi känner och litar på.

    För övrigt så läste och hörde jag att, av allt nytt som kom upp i Uppdraggransknings dokumentär, var det prästens agerande som flickan ansåg vara bland det mest fruktansvärda.

    PETER HERNQVIST

    SvaraRadera
  10. Ulla T: Mitt namn är Peter Hernqvist och jag har inga problem att lämna ut mitt namn, adress eller mail med mera.
    Att du, Ulla T, förespråkar frispråkighet likt Görans tidigare inlägg är för mig helt oförståeligt och jag hoppas verkligen att
    du kan känna dig stolt ch nöjd över ditt inlägg.

    Mina inlägg är mest riktade mot meningen som Jan Sjöberg skrev "Säger jag som inget vet, och inte var där och borde hålla tyst."
    De flesta som har haft chansen att säga, skriva eller göra något possitivt för flickorna har antingen valt att göra något negativa
    alternativt inget alls. Att Jan Sjöberg som känner Prästen och säger att han själv bör hålla tyst är för mig fruktansvärt.
    Jan Sjöberg har möjlighet att ta ett allvarligt samtal med prästen, som han känner, och ge honom en ordentlig utskällning (dylik)
    eller i alla fall göra någonting för flickans skull. Ni verkar inte förstå att flickorna förtjänar upprättelse eller hur
    allvarlig den här tragedin faktiskt är. USCH! Varför just Jan med många andra bör göra det ovannämnda är för att visa att han gjort ett stort och
    grymt misstag men också för att vi människor brukar lyssna bättre till folk vi känner.

    För övrigt så läste jag att av allt nytt som kom fram i Uppdraggransknings dokumänter var det prästens agerande som upprörde en av de drabbade flickorna mest.

    PETER HERNQVIST

    SvaraRadera
  11. Det som sker här, är att vi, vuxna människor, sysslar med att bråka med varandra i stället för att se till att ge flickorna och alla andra utsatta, den uppmärksamheten och energin.

    Det torde vara uppenbart för alla, att de som gjorde fel (vilket var väldigt många) nu inser (så gott de kan, beroende på personlighet och utveckling) att det de gjort har varit oerhört olyckligt och skadligt.

    Det är säkerligen inte nödvändigt att spä på det, i vart fall tror jag det är viktigare, nyttigare och mer rätt, att i stället se till att ställa tillrätta, börja se sig omkring i sitt eget liv, sin egen omgivning och där vi står försöka vara ögon, öron och goda händer.
    Så att vi i tid upptäcker när vi själva är indragna i mobben - mot de svaga, som kan vara våldtagna, hemlösa, missbrukare, psykiskt sjuka, barn, pensionärer, våldsoffer, bortglömda, fattiga, små, hungriga.........eller bara utsedda till syndabockar för något de faktiskt inte gjort.

    SvaraRadera
  12. Hej, Ulla T, gamla vän, tror jag det är. Om inte, disregard! (Hoppas detta inte blir en uppsats från långtalar-A-K). Mycket tråkigt för skolan, kyrkan, fritids och alla som borde ha kunnat stävja hetsen om de hade haft nog kunskap och insikt om ungdomars vanor vs internet och om de haft vilja och engagemang! Flickan i filmen var mycket sårad över Kempes attityd; hon kände sig sviken och med rätta.

    Som min kusin i Bjästa sa, det här kommer ju ett år för sent! Det har sannerligen blivit ett 'wake-up call' - för rektorn i alla fall; hon blev stum när hon för första gången såg vad som förts ut på internet.

    Och nu gäller det att lära av det som hänt. Hets mot andra sidan kommer nu och det är också fel. Alla svärande och domderande personer - och skolan och kyrkan - borde kanske göra något verkligt uppmuntrande i en gest till offren? En försoningsprocess borde inledas.

    Tankar om skvallersverige och ignorans kommer nästan obett men jag tänker efter och inser att hat och fördomar kanske är farligast bland högre utbildade. Ingen är immun mot detta sorts beteende. Det var chockerande att höra vad Lennart Kempe sa - och inte sa - men jag förstod att han som själasörjare sörjde över den brottslige pojken - först av allt - men inte nödvändigtvis uteslutande men det framgick ju inte i intervjun.

    Jag kommer nästan att tänka på Arthur Millers pjäs, The Crucible, den om masshysterin i pilgrimernas USA som skrevs under McCarthyerans masshysteri. Märkligt att de vuxna som uttalade sig så tvärsäkert i intervjuerna i programmet inte stannade upp och undrade över vad som var sant och inte. Skvallret gick, nästan som när t.ex. TT och Aftonbladet kastar ut obelagda och fördomsfulla rubriker och helt falska uttalanden sätter sig i folks medvetande, tom dem man väntar sig bättre av. Man undrar vad de vuxna i dessa institutioner - och andra - har för utbildning om ansvar vs hets. Se där fick jag med en käpphäst men väljer att stanna här, göra som pappa, "tig och tänk nätchen", i avsikt att vara snäll och tyst för en gångs skull. Men alla behöver och kan lära av detta och applicera det på andra situationer!!!

    Slutar med en eloge till 15-åriga Amanda Ölund(?) som verkar ha varit en av de få som stod det första offret bi, som inte lät sig dras med i skvaller och fördomar, som tänkte själv.
    Det blev en uppsats! Förlåt, Jan och tack för utrymmet.

    A-K Roth, halvanonym så bli inte arg, Ulla. Jag är för rädd för de svenska antisemiterna på internet :(

    SvaraRadera