06 februari 2010

Inspirationsdag

Jag känner igen knapparna som man tänder estradbelysningen med på scenen i församlingshemmet. De är desamma som för femtio år sedan. Då var det jättelyxigt att kunna belysa draperiet där framme. När det drogs åt sidan visade sig två unga kvinnor, Ulla och Ulla, iförda rokokoklänningar och framförde en hövisk dans till tonerna av Beethovens menuett. Minnet sitter smäck när jag ser knapparna.

Nu tänds belysningen igen, klick, klick, klick, men utan draperi och hövisk menuett. I stället en heldag 2010 omkring vårt ansvar i den världsvida kyrkans gemenskap. Tjugofem pers från Härnösand-Kramfors kontrakts församlingar har samlats för att peppas inför fasteaktionen som börjar om en vecka.

"Se jag vill bära ditt budskap, Herre,
av hjärtat sjunga ditt lov och pris.
Med glädje vill jag ditt ord förkunna
som gör den svage vis.
Gud, låt ditt ord i mitt liv få råda,
att andra där din kärlek kan se.
Ja låt ditt ord i mitt liv få råda,
då kan din vilja ske."

Vi sjunger psalm 89 och inleder dagen.
Entusiasterna Lena, Åsa och Ragnhild har samlat ihop oss
och ser nu till att föda oss till kropp och själ.

Min uppgift är att ge den teologiska motivationen till vår kyrkas internationella arbete. Och att leda den avslutande mässan i Högsjö kyrka. Men resten sköter våra entusiaster.
Dagen blir mycket givande. Samtidigt pågår liknande samlingar i Sollefteå och Örnsköldsvik.

Tack Herre för att du är mitt ibland oss
och Andas på oss.
Välsigna vårt stifts församlingar.

"Gud, låt oss känna din Andes ledning,
så att vi vet att din väg vi går.
Låt elden brinna i våra hjärtan, till dess vi målet når."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar