17 januari 2010

Under högmässan

Källans, vattnets dag.
Här en källa rinner, säll den henne finner...
Guds källa har vatten tillfyllest....

En god predikan om kvinnan vid Sykars brunn.
Ny tanke: Kanske hon inte är en synderska.
Hon kanske är en andlig sökare som hittills gått bet.

Välsignelse över predikanten.
Hon håller sig till texten
och utlägger den så att Jesu namn blir ärat.

En oerhört vacker körhymn,
troligen av Jerker Leijon.
Sen vidtager kyrkans förbön.

Vi ber för de döpta.
En av dem heter Lycko eller nåt sådant.
Gud, du känner honom eller henne.

Vi ber för dem som ingått äktenskap.
För första gången nämns ett homosexuellt par som gift sig.
Jag hajar till, men sen känns det helt rätt. Gud signe dem.

De döda läses upp och vi ber för dem.
En är sextioett år.
En är sextiotvå.

Okey, Gud.
Jag lever tydligen på övertid.
När började det..?

När är min tid ute?
När ska dom läsa upp mig?
Låt mig hinna göra det jag ska..!

Jag går fram till nattvarden.
Ge Haiti bröd!
Ge Haiti vatten!!

2 kommentarer:

  1. Jag är här. Och läser. Och gillar det jag läser. /Lin

    SvaraRadera
  2. Va, synd att inte jag var där...
    En förkyld Ulla-Bella, men jag var här i bloggen!

    SvaraRadera