16 januari 2010

Haiti 3

"Den värsta katastrofen någonsin", enligt en talesman för FN.
Jag rullar igenom kvällstidningens webbsida.

"Katastrofen i Haiti värre än tsunamin 2004."
Det låter ofattbart, men tyvärr inte otroligt.
Man talar ju redan om 200 000 omkomna.
Till det kommer att hela samhället har brutit samman.
Ingen ledning, ingen organisation, inga kommunikationer, vägar.
Och en enda flygplats som är alldeles för liten.
Så hjälpen kommer inte ut till de behövande i tid.

Jag rullar ned genom sidan.
"Wendela: Bröstoperationen förstörde mitt liv."
och
"Bildextra: Twighlight-stjärnans vågade reklam."
Skorrar illa alldeles vid sidan om Haititexten.

Det ser ut som USA och FN nu tagit över ledningen av landet.
Bra. Då kan hjälpen nå ut hoppas jag.
"Njut av ditt godis i helgen utan att gå upp i vikt."

Jag mår illa.

1 kommentar:

  1. Jo man kan må illa.... men det hjälper liksom inte.
    Man får helt enkelt kräkas och sedan göra det man kan. Tror jag.

    Och faktiskt, jag tror det är viktigt att se till att kräkas upp allt man mår illa av. För det där illamåendet hindrar all vettig aktivitet. Det vet ju alla som varit magsjuka nån gång.

    Men sen...
    ja då får man väl göra det man kan.
    och låta bli att fastna i sånt som det inte hjälper att man ojar sig över.

    Så ... du får väl be du som tror på en gud
    och jag som nog inte vet vad jag tror, får väl försöka ge det jag kan. Och göra det jag tror på.

    Om man ska orka leva måste man ju tro, att varje människa kan vara den där människan som gör skillnad. Att man själv kan vara den som förändrar något för världen....

    SvaraRadera