04 januari 2010

Avtackning av en medarbetare

"Kära gamla Toshiba,
Då nu dagen har kommit för din pensionering, vill din efterträdare HP och jag rikta några ord av tack till dig för de år som du har tjänat vårt företag.
Du kom till oss 2005 i ett uppbyggnadsskede då vi utvecklade vår verksamhet och kompletterade vår stationära dator med en första bärbar dator. Då rekryterades du som ung laptop för denna uppgift och kom att bli min närmaste medarbetare under fem arbetsamma år.

Du har följt mig på resor till syd och nord, till öst och väst och alltid hållit mig uppkopplad. Tack vare dig kunde jag skriva Livsbilder och ge till barna när jag fyllde sextio. Med dig har jag avnjutit vackra kort tagna vid vår stuga och på diverse resor. Och din är även förtjänsten att jag nu har bloggat i ett drygt års tid och levererat nästan ett inlägg om dan. Du har legat i mitt knä varje kväll och tagit mig ut på nätet, till Facebook och bloggen, och alltid en koll på Aftonbladet.

Trofast har du varit och mycket tjänstvillig. Du har fungerat i ur och i skur, även på senare år då dina bottenskruvar börjat lossna och falla ut, en efter en. Eller när jag för några år sedan lånade ut dig till H och därigenom förlorade siffran 3. Sådant har inte hindrat dig utan du har levererat det du ska mot en något bestämdare tryckning just på treans underrede.
En dag som denna ska vi väl inte tala om brister och besvikelser. Men då jag känner din stora sociala kompetens och humor, tror jag att jag vågar berätta en sak. Du har alltid haft en sällsam och överraskande egenhet, nämligen att du helt plötsligt har kunnat tvärradera en tre fyra rader av det man just skrivit, som en nödbromsning ungefär, eller ett veto. Det har varit en liten brist i din kompetens som vi i företaget nu är glada att vi hädanefter slipper lida av. Genom din pensionering har vi nämligen fått utrymme att göra en nyrekrytering och lyckats skaffa dig en värdig efterträdare, den HP som du nu ser här framför dig.
Alla åldras vi, alla går vi mot döden, och nu är det tyvärr din tur, kära Toshiba. Din efterträdare och jag vill härmed räcka dig handen till ett hjärtligt tack och samtidigt trycka på Off."

- Så ja, dyre HP, där slocknade Toshiban. Så har vi då äntligen blivit av med honom. Ärligt talat hade jag länge tänkt på möjligheten av att köpa ut honom, men du vet hur det är med trotjänare, dom tror sig så lätt vara oersättliga. Så sista tiden blev han lite grinig. Kände nog på sig att han inte längre höll måttet riktigt. Och den lilla egenheten eller bristen jag kort nämnde om, herregud, den fick vi med på köpet från allra första dan. Så - jag är glad att du har kommit till vårt företag och kan ta vid när nu din företrädare har valt att gå i förtida pension.

2 kommentarer:

  1. Pension efter bara 5 år !!! Var är världen på väg ? Lena

    SvaraRadera
  2. vet du, ibland är du söt, osett söt.
    Tänker du dig en kyrklig begravning av den avsomnade? (eller lever den vidare på hemmet?)

    SvaraRadera