12 december 2009

Jo vi har en sol

Jo vi har en sol!
Det stod klart för mig idag då jag helt plötsligt fick en strålkastare rakt i ansiktet i trafiken.
På Facebook hade jag hotat med ett midvinterblot för solens återkomst,
men som tur är behövdes det inte. Hade ju varit lite besvärande typ med tanke på mitt arbete nära en kristen biskop.

Och under hundpromenaden nyss kunde jag njuta av Orion, Tvillingarna, Cassiopeia, Svanen och Lyran och förstås Karlavagnen. Kände mig som en sjöfarare som efter veckor av vilsenhet äntligen kan navigera efter stjärnorna igen.

Nu ska det visst också äntligen bli kallare, så att vi får vinter.
Det är ju ändå tredje advent i morgon,
och om en vecka kommer amerikasystern,
och då måste det ju bara svensk vinter, eller hur?

4 kommentarer:

  1. Alldeles riktigt! Amerikasystern

    SvaraRadera
  2. Men varför skulle det vara värre att vara nära biskopen om man sysslade med andra sorts religiösa riter än om man bara var en vanlig döpt??!!!
    En biskop borde väl ha levt ett sånt liv som innebär att man mött väldigt många sorts människor, och om det skulle innebära att vara "mer lik Kristus" att vara biskop borde en sådan väl inte döma folk efter deras ytliga ritualer (och lust att ha viss kontroll över det oförutsägbara). För inte skulle du väl bli mindre döpt för att du föll för en gammal blotritual? (som väl är rätt lik det där gammaltestamentliga offrandet - och för all del offret på korset)
    Men vinter blir det väl oavsett! Och det tackar vi väl för - du i kyrkan och jag....tja, jag säger väl helt enkelt ah, äntligen vinter! (fast på något sätt är jag naiv nog att tycka att det är bra att det finns folk som du som snackar med den där guden jag har svårt att tro på)
    Ha en skön lucia!

    SvaraRadera
  3. Jag sa det där om biskopen som ett skämt, Ebba. Tyckte det lät lite skoj bara.

    Men du - det är inte bara du som har svårt att tro på en gud. Det har också biskopens adjunkt ibland... Men då tänker jag så här: Sån tur att Gud räknar med mig även om jag tvivlar.

    SvaraRadera
  4. Åhå, *rodnar lite* skämt... jaha.
    Jag tror jag har en skamlig mängd fördomar om präster och annat folk i kyrkliga sammanhang. Att de antingen är gravallvarligt troende eller hymlande torskar varenda en....

    SvaraRadera