29 december 2009

Arbetsåret 2009

Färdigjobbat för i år. Släcker datorn och skrivbordslampan kl 12.04. Knappar bort mig på telefonen till på måndag. Vattnar fredskallan och önskar den ett blommande gott nytt år. Smeker förnöjt mitt rensade skrivbord. Och går hem.

Tänk att det förunnas mig att få känna så här!
Att man får ha så mycket roligt och stimulerande på betald arbetstid!
Ja, jag vet, det är nåd alltihop, och därför säger jag också Tack!

För ett år bland underbara arbetskamrater och stimulerande arbetsuppgifter.
För de fem stora Hela världen-dagarna vid årets början, med 375 pers från hela stiftet.
För biskopsvigningen i Kimberley i februari, och prostmötet i Rom (fast jag blev magsjuk).

För alla resor med Tony till visitationer i församlingar eller församlingsdagar.
För högtidsstunder vid de många mötena och mässorna
och för trivsamma eftersnack med Lena och Tony och Britt.

För Kyrkans grundkurs och förmånen att få prata mission med kursdeltagarna.
För Internationella rådet och SKRUV (H) och SKUT-rådet och EFS i Mittnorrland
och alla andra härliga människor som Vill nånting med kyrkan.

För ekumeniska möten, med frikyrkorna eller med grannstiften i öst och väst.
För präst- och diakonvigningar, i januari och juni, och allt arbete kring de helgerna.
För SKUT-resan till Helsingfors efter sommaren
För Vårsta diakonigård, dess välkomnande atmosfär och goda medarbetare.

För besök från våra vänstift i Slovakien, Sydafrika och vår nya kontakt i Lincoln, England.
För alla goda samtal och utmanande frågor tillsammans med dem.
Särskilt för att vi i höst kunde välkomna Chris Hendricks att vara här en dryg månad för att skriva ned sina erfarenheter som returmissionär i Svenska kyrkan.

För att jag fick vara liturg i Uppsala domkyrka när biskop Tony avslutade kyrkomötet.
Att jag fick ta så stort ansvar för arbetet med biskopsskiftet i oktober-november.
Att allt gick så bra och att högtiderna blev starka.
Att vi fick fira mässan Mellan himmel och jord kring biskop Tony vid hans avsked,
och att han hedrade medarbetaren Chris från Sydafrika med att utnämna honom till prost.

För vår nya biskop Tuulikki, och hennes lediga och öppna sätt.
För glada stunder i fikarummet, särskilt vid fredagsfikat.
För kamratskap och laganda och goda kontakter med domkyrkan.

Jodå, det finns förstås en del i det gångna året som känns svårare att tacka för,
men det här ljusa överväger absolut.
Så efter arbetsåret 2009,

Tack allesammans!
Tack gode Gud.

1 kommentar:

  1. Tack själv. Du har gjort ett fantastiskt arbete och varit mer än en god medarbetare. L

    SvaraRadera