19 november 2009

Två välfyllda dagar

Så är jag då hemma igen efter att ha kramat barnbarn och diskuterat teologi och kyrkliga framtidsplaner med goda kollegor. Mycket intressanta dagar faktiskt. Träff igår med de internationella handläggarna inom Svenska kyrkan, och idag med de ekumeniska handläggarna, dvs i stort sett samma gäng.
Samtal om Världens fest i Växjö, Världens kurs som snart kommer ut som grundkurs för församlingarnas internationella grupper, det nya ombudssystemet för det internationella arbetet m.m. Och idag en förmiddag kring de ekumeniska reaktionerna på kyrkomötets beslut i äktenskapsfrågan. Väl upplagda dagar med mycket information och diskussion. Jag känner mig priviligierad som får ta del av så mycket intressant på betald arbetstid.

På hemresan skiver jag söndagens predikan och läser på om en missionell kyrka.
Väl hemma far vi direkt till domkyrkoförsamlingens internationella grupp som träffas för att planera för julkampanjen. Ikväll har jag hand om köket. Skönt.

Och allra sist när vi kommer hem, får vi lov att ta oss an två stupfulla ungdomar ute på gatan.
Ja visst ja. Det här med tron handlar inte om teologier och teorier, smarta idéer eller kyrklig karriär.
-Det ni har gjort mot en av dessa mina minsta, det har ni gjort mot mig, säger Jesus på söndag.

2 kommentarer:

  1. Om jag skulle vilja göra något åt orättvisor och förtryck, skulle jag då kunna hitta stöd och möjlighet för det i den kyrkliga världen? Att enskilda kristna bryr sig om att ta ansvar för ett par ungdomar är såklart skönt att läsa - det ska vi ju göra oavsett tro. Men det jag undrar över är om det finns en genomtänkt linje för att stödja människor i att göra sånt. Jag har inte stött på det. Inte annat än där det finns värmestugor och annat färdigbyggt. Det jag söker är samtalet, stödet, uppmuntran, ideologin och det öppna ställningstagandet där enskilda som inte jobbar (är anställda) inom kyrkan kan hitta kraft att orka vara medmänniska.
    Om det fanns skulle jag absolut ansluta mig, ge av det jag kan och vet och själv fylla på när jag tömt det jag har av medmänsklighet.
    Så... ge mig något konkret...om det finns.
    Förstår att du engagerar dig. DET gillar jag!
    Kram
    /Ebba

    SvaraRadera
  2. Välkommen till Café Trädgårn i Härnösand. Där finns något av det du efterlyser. Med din erfarenhet skulle du kunna hjälpa oss att utveckla verksamheten till det du efterfrågar. Jag kan som volontär på Trädgårn ge min bit, men bara du kan ge ditt bidrag.
    Café Trädgårn är ett café som Härnösands domkyrkoförsamling driver i samverkan med kommunen. Min kära fru Åsa är föreståndare där.
    Jan

    SvaraRadera