01 november 2009

Flyttfirman Hit och Dit

Idag var det dags igen för flyttfirman Hit och Dit.
K hade beställt flytt till sin nya lägenhet,
och då är det klart man ställer upp.
Flytta grejer är så påtagligt och märks så fort. Ungefär som ogräsrensning.
En skön avkoppling från all teologi och allt kyrktjafs.

En flyttning möjliggör ett uppbrott, en förändring i livet, en ny fas.
En flyttning öppnar framtiden, vänder ett blad i boken.
Vetter mot morgondagen.

Jag har en underbar flyttkompis. En som alltid ställer upp.
Vi är flyttfirman Hit och dit.
Fullständigt hoptrimmade efter dessa år.
Som Roy och Roger,
som Magnus och Brasse:

"När du skall flyt-taa.
kan vi göra nyt-taa.
Vi flyttar hiit,
vi flyttar diit..." (Citat: Fem myror...)

Han heter Mats.
Mats är min radarkompis i flyttbranschen.
Vi vet precis hur den andre tänker.
Parkerar jag bilen, så går han direkt dit bak
och öppnar släpvagnens dörrar och fäller ner lämmen.

Lyfter jag soffan si, så lyfter han si.
Och vrider jag så, så parerar han så.
Går jag till vänstra sidan av billuckan för att ta teven,
så går han automatiskt på högra sidan.

Ställer jag ner sängen på släpvagnens kant,
så är han genast där för att ta vid och lyfta.

Behöver jag dricka ett glas vatten,
så gör vi det tillsammans.
Vill nån vila på andra våningen, så gör vi det och torkar oss om pannan.

Och inget onödigt prat, om känslor och politik och Gud och sånt.
Nej, vi jobbar och säger nåt när det behövs, som
-Passa hörnet där,
eller
- Vi tar det försiktigt, ett steg i taget.
- Ja, precis.

Vi packar flyttlasset med omsorg, så att inget skaver eller faller.
Vi får mycket gjort, Mats och jag.
Slöar inte, är lagom arbetsgiriga.
Vill få det gjort.

Idag bar vi fyrtiotre trappsteg ner och sen trettio trappsteg upp:
en dubbelsäng, två sängbord, en soffa, ett rumsbord, fyra bokhyllor, en hörnhylla och ett sminkbord, tre vitrinskåp, en teve med tillhörande tevebänk, flyttlådor och ICA-kassar i mängd fyllda med böcker, dockor, julgrejer, kuddar och gud vet vad.

Till slut sa vi till varandra fem tunga ord:
- Nu är man rätt trött.
- Yooo, man är det, bekräftade den andre på en norrländsk inandning.

Då var vi färdiga.

4 kommentarer:

  1. Du, det här skulle publiceras, läsas av massor av människor som skulle njuta av språket och vardagen och humorn och enkelheten och alltihop på en gång. ... hm. evangeliskt liksom. *ler lite ogudaktigt*

    SvaraRadera
  2. Håller helt med Ebba G. Dessutom skulle jag vilja beställa hjälp av flyttfirman Hit och Dit i december. Ulla

    SvaraRadera
  3. Mäh! Jag skrev en kommentar här tidigare, det är jag säker på. Var tog den vägen? Nåja, komplimanger kostar inte på att upprepa... Jag bara älskade den här texten. Vilken underbar relation ni tycks ha. Och vilken fingertoppskänsla i hur du återgav den. Lovely.

    SvaraRadera
  4. Ulla-Bellas sekreterare4 november 2009 kl. 22:19

    Ulla-Bellas sekreterare...

    Hallå!
    Fick ett stalltips idag.... Att bloggaren Jan Sjöberg är ett säkert kort... Att skriva kul är en stor gåva... "Flytt firma hit & dit höll måttet...

    SvaraRadera