01 oktober 2009

Ledig eftermiddag?

Ledig i eftermiddag. Men jag tror jag ringer Chris och hör hur allt är inför hans resa hit.

Hej Chris. Du reser på måndag. Det är bara några dagar dit. Vad kul att du kommer. Har ditt visum kommit?
Inte?! Aj aj då. Vad kan vi göra?
Okey, jag ringer svenska amabassaden i Pretoria. Hej då.

Hej, jag ringer från Härnösand angående en visumansökan som har hakat upp sig nånstans. Jag undrar om ni kan hjälpa mig att undersöka det?
Det var snällt. Tack jag väntar så länge.

Var den ofullständigt ifylld? Vad är det som saknas då?
Jo jag fyllde i en blankett, Referentbilaga E eller vad den hette och faxade den till min vän.
Ska personbevis bifogas? Ja men det kan han ju bara skaffa själv där nere.

Va?! Ett personbevis på mig erfordras??! Jag trodde det gällde Chris' identitet.
Så ni stänger om en timme och det måste faxas senast i morgon bitti???
Ja - tack då. Jag får se vad jag kan göra. Tack.

Personbevis? Då går man till pastorsexpeditionen? Nehej, det var för tjugo år sedan.
Då far jag till skatteförvaltningen. Nehej jag har ingen bil. Jag provar deras hemsida.
http://www.skatteverket.se/ , just det. Få se nu. P som i personbevis. Där ja. Usch nu är det bråttom.
Logga in med E-legitimation och skriv ut på din egen dator. Bra, men vad tusan är E-legitimation? Det vet säkert hustrun, och hon ska komma hem nu närsomhelst.
Kan det ha nåt att göra med koddosan här på skrivbordet.

Hej, vad bra att du kommer för nu är det kris med Chris' visum. E-legitimation, dosan ja. Logga in, ja. Men det funkar inte.
Sladd? Vilken sladd? Jaha okey, den här som det står E-legitimation på. Så fiffigt...! En sladd...
Knappa, knappa, skriva tusen koder tusen gånger och klockan går. Men till slut rasslar skrivaren ut min sanna identitet på ett papper från Skatteverket, där står det att jag finns och är jag. Jag får även en helt ny upplysning, nämligen att jag invandrade till Sverige 1948-07-14. Det visste jag inte. Tro om jag behövde visum för att komma hem efter att ha kommit till världen i Afrika?

Jag måste ner på jobbet och faxa iväg personbeviset. Kommer strax tillbaka. Hej då.
Kör så snabbt det går ner till stiftskansliet, där jag konstaterar att jag tog min jobbväska med mig med faxnumret till Pretoria, men inte personbeviset.
Kris! Hem igen och hämta eländet som ligger där jag la det och bara väntar.
Tillbaka till jobbet, det går på två hjul i svängen in på parkeringen.

Hallå, var har vi ett försättsblad? Jag måste skriva vilken visumansökan det gäller och att det syns att det kommer från Härnösands stift!
Mitt kära stöd och arbetskamrat rusar runt i huset efter att ha sett min panik. Kommer tillbaka med en bunt. Tack!
Få se nu. Dom stänger strax. Texten uppåt, så där ja. 0027 12... och Start.
Efter mycken tvekan godkänner maskinen mitt manus och sänder det fort som tanken till Sydafrika. Jag ringer upp ambassaden och ber att få tala med Mrs Janet.

Hej, nu har jag faxat personbeviset.
Okey, jag väntar medan du kollar i faxen.
Har det kommit? Verkligen?? Tack Gode Gud.
Så - då ordnar det sig? I morgon blir det klart? Toppen.

Tusen tack. Hej då.
Puh.

Ledig eftermiddag, jo kyss dig.

1 kommentar:

  1. Det var sannerligen på håret...vilken tur att du ringde! Det var not tänkt att du skulle flänga omkring på din lediga eftermiddag! Ulla

    SvaraRadera