03 september 2009

Kyrkovalet 2

Jag har ikväll varit på en utfrågning av domkyrkoförsamlingens nomineringsgrupper till kyrkofullmäktigevalet. Det blev en av de bättre kvällarna i sin sort som jag varit med om.
Bra upplägg med en av stadens mer namnkunniga offentliga personer som moderator. Han , Anders, gillade inte riktigt sin titel utan ville lika gärna kallas faderator...

Det kom mer folk än väntat, så vaktmästaren Peter fick sätta fram fler stolar till arrangörernas fröjd. Valnämndens ordförande Lena hälsade välkommen, liksom församlingens informatör Maria, som har jobbat ordentligt för att få fram rollups och broschyrer för kvällen.
Sen tog utfrågningen vid.

I domkyrkoförsamlingen ställde fyra nomineringsgrupper upp ikväll: Socialdemokraterna, Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, Moderaterna och Centern. Vänsterpartiet ställer visst också upp i valet, men de hade visst inte anledning komma ikväll.

Panelen med de olika företrädarna gjorde vad det kunde för att förklara sig och svara på frågor. Vissa frågor hade övergripande karaktär, som könsneutrala äktenskap eller om det skall vara politiska eller opolitiska val i Svenska kyrkan. Men många frågor från auditoriet kretsade kring församlingens verksamhet och dess kostnader. Domkyrkans restaurering, Café Trädgårns framtid, Murbergskyrkans avlysande som kyrkorum, den på is lagda begravningsbyrån, kyrkoavgiftens storlek m.m.

Alla var ense i mycket, men visst förstod man efter kvällen, att socialdemokraterna står på en sida och de andra tre på den andra sidan i en del frågor, t.ex. ifråga om domkyrkoprojektet eller begravningsbyrån. Men det vore ju konstigt om det inte funnes åsiktsskillnader i så stora lokala församlingsfrågor. Och visst förstod man vem som ansåg sig som lillebror i gänget och vem som såg sig som kandidat till ordförandeposten. Rätt kul egentligen.

Den här kvällen var en del av domkyrkoförsamlingens höstsatsning Inspiration 2009. Under september månad lyfter man på ett samlat sätt fram kyrkans ärende speglat i lite ovanliga och nya former: Prya i domkyrkokören, bestiga domkyrkotornet, en kulturkväll i morgon då Jonas Gardell kommer och talar om Jesus med en uppföljande samtalskväll på måndag. Med mera. Kolla hemsidan http://www.harnosandsdomkyrka.se/

Det är roligt att få vara så nära härden i denna satsning. Min vän har jobbat oerhört mycket med detta utvecklingsarbete. Det verkar hända mycket när Åsa och informations-Maria möts och spånar idéer.
Vad skall dom hitta på härnäst?

Om vi har tur kanske denna kväll och hela Inspiration 2009-satsningen kan leda till att människor får upp ögonen för vad kyrkan är och vill, och därmed till ett bra valdeltagande den 20 september. Vi får se.

Heja domkyrko!

3 kommentarer:

  1. Låter helt fantastiskt. Bra jobbat! Så tycker jag ett gott församlingsarbete ska vara. Hos oss är det ingen som helst fart inför valet, jag är själv med för första gången och börjar inse att ingen gör något för att synas eller höras. Och när jag frågar så är det ingen som tycker att det behövs. Hm.

    SvaraRadera
  2. Tror jag ska skriva en artikel till tidningarna istället.

    SvaraRadera
  3. Hej Jan! Nu blev jag stolt - igen! Jag är så glad att jag och Åsa jobbar ihop, vi får mycket gjort och det är till glädje för många.
    Kramar

    SvaraRadera