02 juli 2009

Sommar-ritual

Under dagen jobbar jag mig ner till skrivbordsskivan!
Slänger gamla papper, skriver de sista mailen,
sorterar de sista högarna.

Därefter vidtager en högtidlig rituell tvagning.
Under den fyrtionde minuten före semesterns inbrott
ses en enmansprocession skrida bort genom korridoren

och tillbaka
medförande en av såpa indränkt trasa
och siktet inställt på skrivbordet.

Mässande på passande toner (typ Jag tror, jag tror på sommaren...)
bestryker en offerpräst sitt altare med såpa och torkar bort vintern och våren
för att ge plats åt sommaren och ledigheten och en god äring.

Hoppsan vad trasan blir smutsig.
Reningen är uppenbarligen av nöden.
Men snyggt blir det.

Offret av ordning, såpa och vällukt är fullgjort.
Processionen skrider tillbaka genom korridoren
lämnande gårdagen i ett mörkt och tyst rum.

Under största allvar knappas, ristas stororden in på dataskärmen:
"Jag har semester och är åter 10 augusti.
I have summer vaccation and will be back on Aug 10. / Jan"

Likaså vänder sig offerprästen emot telefonen,
lyfter luren mot himlen och knappar in kod 6:
Semester. Se-mes-ter!

Utgångsprocession
till tonerna av
Intåg i Sommarhagen.

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig ritual! Musiken till utgångsprocessionen var ett utmärkt val tycker jag :). Men önskan om en skön semester! Eva

    SvaraRadera
  2. Ha en underbar semester Jan! : )

    SvaraRadera
  3. Hihi! Det där låter som en bra rit.

    Hoppas den framkallar en härlig och uppvilande semester.

    SvaraRadera
  4. Yea--go for it!! Sverige är fantastiskt! Ulla

    SvaraRadera