04 juni 2009

Obamas tal i Kairo

Idag har USA:s president Barack Obama hållit tal till världens muslimer.
Han räcker ut handen till fred, förståelse och samarbete. Och fast kristen, visar han respekt för islam och citerar t.o.m. Koranen, i och för sig väldigt taktiskt.

Efter att ha scannat igenom hans tal känner jag att han mycket klart anslår en ny ton gentemot den muslimska världen. Med många exempel visar han på den muslimska kulturens stora betydelse i världshistorien.Han markerar en ny politisk kurs när det gäller Israel och dess olagliga bosättningar. Och han erkänner muslimska amerikaners betydelse för Amerikas uppbyggnad och försvar.

USA är inte i krig med islam, säger han.
Det borde vara en självklarhet, men behöver kanske sägas. Särskilt efter 11:e september 2001. De händelserna har skapat fruktan och misströstan som endast har gynnat dem som inte ens erkänner mänskliga rättigheter.

Såg på nyheterna nu 19.30, där den mycket duktiga reportern Pernilla Edholm, (f.ö. mitt kära dopbarn från Fredrika) visasde ett reportage om hur Obamas tal har tagits emot i Mellanöstern.
För första gången så långt jag minns uttrycker intervjuade muslimer hopp och en strimma tilltro till Obamas och därmed USAs syften. Man är annars van att se förtvivlade araber skrika ut sitt hat mot den nation som ligger bakom all världens ondska.

Och som kristen hör jag för första gången på länge USA:s president uttala sig utan att jag vill gömma mig. Den här mannen gör mig faktiskt stolt över att vara kristen.
Till skillnad från påven och Obamas många företrädare.

Heja Barack Hussein!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar