16 juni 2009

Midsommarstress

Sista dagarna före midsommar.
Varför ska allting hinnas med just till midsommar?
Hysterin står i paritet med julförberedelserna.

Kl 7: Wiklunds El kommer till stugan och kopplar ihop elen i toan, drar ett par nya ledningar, och glöm inte toastolen, och att huvudkabeln måste förkortas!
Kl 8: Comfort-Johannes kommer och installerar separett-toan, borrar hål i väggen för utgående odörer och borrar hål i golvet för urinslangen.
Medan hustrun tar hand om det försöker jag beta av min att göra-lista på jobbet, skriva en skrivelse, ringa Chris, attestera fakturor, göra en ekonomisk sammanställning, förbereda morgondagens morgonmässa och... och.......
Det jag inte hinner med är mer än det jag hinner... Hinner inte ens börja på dagens mail.
Är det bara för att det lackar mot midsommar?
Är det därför som den här stressen kommer över mig?

Privat känner jag också en midsommarstress.
Tvätt-tiden tar hela eftermiddagen ifrån mig.
Måste ringa Benka om hjälp med altanbygget, måste storhandla, måste städa och förbereda helgens släktbesök.
Måste ut med återvinningssopor för att ge plats för flera, etc.
Samtidigt ljuder Griegs Holbergssvit i mitt huvud, och jag motstår en impuls att sätta mig vid pianot. Här finns inte tid för känslor..!.

Hallå?
Varför inte?
I vems intresse driver dig denna hets?
Det är nu det är midsommar, inte sen.
Det är idag koltrasten sjunger vid stugan, inte om två veckor.
Parus ater, som Mattias besjöng i sin kantat i förrgår. Har du glömt koltrasten redan?

Håller jag på så här så missar jag ju hela midsommarföreställningen..!
Och är det något jag inte vill så är det det.
För det är nu som sommaren är bäst.
Det är nu som ridån går upp för En midsommarnattsdröm.
Det är nu Hugo Alfvén spelar upp sin Midsommarvaka.
Det är nu som solen predikar evighet och vi ännu har semestern framför oss.
Det är nu livet möter naket som ett nyfött barn och hungrigt som ett förälskat par.
Midsommar är Nordens nyår, då allt står i blom och allt är som mest.

Jag vill inte missa detta skådespel,
denna liturgi.
Är det till den mässan jag stressar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar