23 maj 2009

Försommarlördag

Lördag efter Kristi himmelsfärd.
En underbar morgon i stugan.

Jag vaknar kl sju,
ser att morgonen är vacker ,
släpper ut hunden och sätter på kaffe.

Sätter mig och skriver en insändare/artikel som nog aldrig kommer att bli publicerad.
Den får rubriken Vart tog Jesus vägen, men säckar ihop redan efter första genomläsningen.

Så vaknar hustrun och vi begår en himmelsk frukost vid stugväggen.

Jag hinner skruva ihop två fågelholkar före melodikrysset.
Holkarna möter tydligen sedan ett uppdämt behov på bostadsmarknaden,
fast jag vet att holkar ska vara uppe före häckningen.
Redan i eftermiddag är det visning av de nyproducerade lägenheterna i björkdungen.

Melodikrysset är lätt som en plätt.
Vi löser t.o.m. frågan om Electric Light Orchestra med hjälp av datorn.
Har äntligen köpt ett mobilt bredband som gör oss världsvida här i Ytterskog.

Efter vårens häftigaste regnskur kör vi sedan till graven i Högsjö,
och planterar en morsdagsros.
Ingegerd och Rainer fortsätter tydligen med sin handelsträdgård, alla profetior till trots.
Vid Högsjö kyrka skiner solen som om det var Mors dag redan.

Sedan fortsätter vår rundtur till Rö,
där jag klipper gräset åt Kristina,
och vi gratulerar henne på födelsedagen med en tomatplanta och en pelargon.

Ja, ungefär så har denna vår dag förflutit.

Jag är tacksam,
särskilt för taltrasten, som stått för underhållningen ikväll.
Vi har suttit länge på lillstugans veranda och pratat igenom dagen,
liksom trasten sin.

Och vår Herre lyssnar till båda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar