11 april 2009

Är det sant att döda uppstår?

Är det sant att döda uppstår?
Osäkerheten är total på påskaftonen.

Vågar jag tro på Jesu löften?
Eller är det en lögn jag har trott på i hela mitt liv?

Ligger min Jesus ännu kvar i sin grav,
blev han helt enkelt uppäten av hundar och kråkor?

Vem ska jag ty mig till, om Jesus dog men inte uppstod?
Att han har dött vet jag, men tänk om han inte har uppstått..?!

Han trodde ju själv, att han skulle uppstå och upprätta sitt rike inom kort.
Nu har det gått två tusen år, och vi väntar än.

Humanisterna häcklar oss, Herre.
Och andra religioner med.

Hade du menat det så här?
Tänk om Judas var den ende klarsynte ibland lärjungarna..?

Jesus, var är du?!
Mörkret är så tungt.

Om du misslyckades, så ge oss ett tecken.
Fast - i så fall kan du ju inte göra det.

Då är du lika fången i döden som vi andra.
Och inga böner kan nå dig.

Men om du lyckades besegra döden,
Då kanske du kunde ge oss ett tecken?

Då kan du ge dig till känna
och visa dig för dina lärjungar.

Gör det, Herre!
Dom är på väg till graven.

Dom är på väg till kyrkan,
till krogen, till fjälls, till sängs.

Dina sökare, tvivlare och dina troende finns över hela världen.
Hos några har påskdagen redan börjat.

Vad säger de?
Har du verkligen uppstått?

Kyrkan tror det och besjunger det.
Bekänner det och ger sitt liv för den tron.

Jag hör deras sånger, och de är glada, så glada.
Vad ljus över griften! Han lever, o fröjd!

Vad har de dina sett som ger dem sådant mod?
Kan de ha sett - Dig?

"Din död förkunnar vi Herre, din uppståndelse bekänner vi,
till dess du kommer åter i härlighet."

Orden är från nattvardsbönen.
Är det där du visar dig, Jesus?!

Jag måste dit.

2 kommentarer:

  1. Utan tvivel kan inte övertygelse och tro skapas... Fina texter och roliga ibland med självdistans. Brukar kika in och läsa allt du delar. Tack

    SvaraRadera
  2. Vill inte vara anonym jag heter Anna men jag får inte till det när jag ska välja profil...

    SvaraRadera