01 mars 2009

Hela världen-dag i Vemdalen

Idag har jag lett högmässan i Vemdalen inne i Härjedalen.

Där mötte en förväntansfull församling i en vacker liten kyrka i vinterskrud
med en stor, vältränad kyrkokör t.o.m.
Min pappa som var kantor där på 40-talet måste ha fröjdat sig i sin himmel över att kyrkosången ännu blomstrar i hans gamla församling.
Det kändes härligt att få leda gudstjänst igen. Det var länge sedan.

Efter gudstjänsten samlades en skara representanter från Härjedalens församlingar i Vemdalens lilla mysiga sockenstuga. Där ledde Elisabeth, Åsa och jag en eftermiddag kring Svenska kyrkans internationella arbete. Tidigare har jag haft liknande dagar i Sollefteå, Sundsvall, Örnsköldsvik och Östersund.

Det var inte svårt att får igång diskussioner bland deltagarna. Vi försåg dem med missionsteologi, en redogörelse för varför Lutherhjälpen och SKM nu slagits ihop, och vad Hela världen är och inte är i det sammanhanget. Vi visade Hela hela världen-filmen och förklarade Svenska kyrkans insamlingspolicy, och hann även med att inspirera till lokala ideella satsningar och samverkan för vår kyrkas internationella arbete.

I och med denna dag kan jag konstatera att Härnösands stift under årets början har nått c:a 275 intresserade och engagerade församlingsmedarbetare, anställda, förtroendevalda och frivilliga med vårt angelägna budskap.
Och gensvaret har varit mycket stort.
Vi får vara tacksamma.
Mycket tacksamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar