04 februari 2009

Sen kväll i Härnösand

Vad kan jag skriva utan att bryta mina löften?

Jag är så glad över denna kväll.
Tacksam över den kamratkrets av män jag får tillhöra.
Bröder som träffas då och då
och gör viktiga saker tillsammans.

Får lärdomar för livet,
mycket att tänka på,
undervisning om livets svåra konst,
på Bibelns grund.

Starka tankeväckande upplevelser
blandat med gemytlig samvaro.
Högtidligt först, enkel måltid sen.
Tid att reflektera, tid att umgås.

Bli given uppgifter att utföra
i ritualen och i huset.
I mitt fall ofta att hålla tal
och att utföra musik.
Mina båda favvisar.

Ett givande komplement till församlingen,
en förening av män i kristen anda,
ingalunda lika central och viktig som församlingens gudstjänst,
men ändå väldigt givande.

Jodå, ni har gissat rätt.
Frimurarorden.

Jag önskar jag kunde berätta mer.

1 kommentar:

  1. Det här skulle Rune A blivit glad att få läsa.... Fint! Ulla

    SvaraRadera