08 januari 2009

Stoppa dödandet i Gaza!

Konflikten i Mellanöstern verkar trappas upp.
Förfärliga scener utspelas där bomber och granater faller.
Hamas skjuter och Israel skjuter och Libanon skjuter.
Detta kan bli en storkonflikt.

Därför måste vi och alla andra måste kräva ett stopp på dödandet.

Som jag ser det är det Israel som har ödet i sin hand och det yttersta ansvaret.
Förstå mig rätt. Det är helt galet att Hamas skjuter granater in i Israel och har vapenlager där civila bor i Gaza.
Men varför gör de det? Jo för att Gaza-borna generation efter generation tvingats leva i ett fångläger. Prova det själv och du blir till slut desperat. Det är Israel som har låst in palestinierna på Gazaremsan. Det är Israel som har vägrat en tvåstatslösning som skulle ha gett palestinierna ett eget land. Nu lever dessa i kringskurna enklaver i landet Israel.

Israel har rätt till sitt land.
Palestina har också rätt till ett land!

Israel måste ge Palestina det land som tillhör Palestina och som världssamfundet har beslutat om. Genom israelernas illegala bosättningar på palestinsk mark, och genom de ruskiga murarna blir palestinierna mer och mer instängda. Och den ständigt pågående förnedringen och psykningen vid alla checkpoints föder ett enormt hat bland palestinierna. Vanmakten föder extremism och självmordsbombare. De har inget hopp och inget att förlora.
Vem av oss skulle vilja ha det så?

Det är ingen tvekan om att Israel är den starkare parten i konflikten, uppbackad som man är av USA. De har rätt att leva i fred, därför måste de acceptera de gränser som FN fastlagt och krävt i flera resolutioner.
Annars får de aldrig sin Schalom.

Palestinierna är också ett folk som vill leva i fred, dvs som du och jag och alla goda israeler.
Så låt oss kräva ett slut på dödandet i Gaza och ett slut av ockupationen av Palestina!


Visst har jag talang för talskrivande? Pacifisten lever än.
På söndag ordnar Härnösandsbor för fred och frihet i Gaza en manifestation och ett fackeltåg kring detta. Jag har ikväll varit på ett möte om det, men kan tyvärr inte delta i den viktiga manifestationen på torget på söndag kl 18 .
Därför demonstrerar jag här och nu.
Det trycker liksom på.

Godnatt.

1 kommentar:

  1. Otroligt bra skrivet! Och tack för en tankeställande kommentar på min blogg.

    SvaraRadera