15 januari 2009

Trevlig helg!

Jag har jobbat klart inför helgen.
Den ser ut att bli en betydligt lugnare helg än förra.
I morgon fredag är jag helledig och kan göra vad jag vill.

Vad nu det innebär.

Vad vill jag bortsett från min yrkesroll?
När man har jobbat järnet så länge,
så tror man lätt, att denna roll är den jag har och är.

Jo visst, jag är stiftsadjunkt med ansvar för min biskop
och för stiftets internationella kontakter.
Men är det allt?
Nej, innanför och bakom och under min stiftsroll
känner jag av en man, sextio år fyllda,
som är mer än summan av sina arbetsprestationer.

Om jag skulle lyssna till honom,
skulle morgondagens lediga dag komma att handla om
att skriva, föra släktregistret, andas frisk luft, spela Mozart på pianot.

Men mest troligt kommer dagen att handla om något helt annat.
Ett är säkert, jag är trött och behöver koppla av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar