25 januari 2009

Hela världen-helg

Efter två dagar med utbildningar för 80 intresserade
känner jag att vi är på gång med något viktigt.
Flera gånger har jag fått det bekräftat,
att den syn på missionen som vi framför är relevant och viktig.

Idag var jag i Sundsvall och talade.
Mötte engagerade medarbetare kring frågan om kyrkans internationella arbete, det som vi tidigare har kallat Lutherhjälpen och Svenska kyrkans mission.
Jag tror på förändringen, att de gamla beteckningarna har ersatts av en ny.
Nu arbetar vi för en enda organisation, ett enda "varumärke": Svenska kyrkan.
Hörde ni på mediernas rapportering från Gaza nyligen? Där sades att Svenska kyrkan hade folk på plats och vädjade om stöd till Gaza.
Hade det varit för ett år sedan, så hade man rapporterat om att Lutherhjälpens utsände vädjade om stöd. Nu framgick klart att det var Svenska kyrkan som stod bakom. Och den vädjan om gåvor som framförts har gällt Svenska kyrkan och ingen annan organisation.

Det nya nu är att vi har avskaffat de gamla varumärkena Lutherhjälpen och Svenska kyrkan mission och ersatt dem med en gemensam beteckning, Svenska kyrkan - Internationellt arbete. Som slogan eller motto för det arbetet proklamerar kyrkan: Hela världen! Dvs hela världen är föremål för Guds omsorg och Guds mission idag. Och - vår uppgift är att hela världen.

Det här är jätteintressant. Jag tror jag måste skriva ett blogginlägg enkom för att beskriva den härliga missionsvision som nu tar form. Om nu nån är intresserad. Annars skriver jag nog ändå.
Men just nu är jag trött och nöjd med denna dag under Guds himmel.
Tack för denna helg!

2 kommentarer:

  1. Jag är intresserad--som alltid! Men allvarligt: din beskrivning gör det lättare att acceptera det nya. För en "sekundant" sedan 60-talet har det varit lite sorgligt att se "SKM" försvinna... Keep explaining! Ulla

    SvaraRadera
  2. Hej Jan!
    Jag tycker också det är intressant. Har inte riktigt förstått varför det har varit uppdelat.
    Fin blogg du har! :)
    Hälsa Åsa och klappa Mozart
    //Karin G, Luleå

    SvaraRadera