27 januari 2009

Biskopsvalet del 1

Det drar ihop sig till biskopsval i Härnösands stift. I morgon är det provval. Då nomineras alla eventuella biskopskandidater. Var och en som är röstberättigad får nominera vem de vill. Ett provval görs under dagen mellan dessa kandidater, och utslaget visar vilka som går vidare.
En hearing kommer att hållas den 4/3 med de hetaste kandidaterna, (dvs det som biskop Tony kallade sin allra största anställningsintervju, med flera hundra närvarande).
Och den 24/3 hålls sedan biskopsvalet. Röstberättigade är alla i tjänst varande präster i stiftet samt lika många valda elektorer från församlingarna, plus stiftsstyrelsens och domkapitlets ledamöter.
Under vintern har stiftets rekryteringsgrupp öppnat en webbsida, där de har presenterat sina tre kandidater och gett allmänheten möjlighet att lansera sina egna kandidater. De återfinns på www.svenskakyrkan.se/harnosandsstift .

Jag själv har under dagen åkt till Stockholm och kommer alltså att missa provvalet, men jag tror mig veta att mina tänkbara biskopskandidater blir nominerade ändå. Jag rör mig mellan domprost Tor Frylmark, domprost Tuulikki Koivonen Bylund och kontraktsprosten och kyrkoherden Eva Nordung Byström. Sen finns det lika många till som också skulle bli goda biskopar. Men nu har vi bara en biskopsstol tyvärr.

Jag får säga som Ronny Eriksson:
Den som lever,
far.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar