17 december 2008

Köpa julgran

Värsta testet på ett elvaårigt förhållande: Granköpet före jul.

Jag stannar på den glashala isen framför Coop Forum
och halkar ut till granförsäljaren.
Alla granar står insnörda i spirella, typ.
Dvs alla ser ut som mumifierade korvar.

-Hej. Ja, jag skulle vilja köpa en julgran...
(Mycket intelligent. Vad annars?)

- Det är lite svårt att välja när alla är ihoppressade...

- Ja men va fan, det är ju enda sättet att rymma dom här.
Hur många tror du jag skulle få plats med här innanför stängslet
om dom var som i skogen, va!

- Är dom alla lika fina?
Töntens andra töntfråga? Försäljaren har redan övertaget.

-Ja inte ska du tro att jag säljer några fula granar heller!

- Nä det är klart. Kan man få se på en, kanske den där?

Mannen tar fram en gran och skär motvilligt upp stödbandaget.
Stampar granen hårt i marken så att grenarna faller ut igen.
Och tittar bistert på mig: Du skulle bara våga klaga..

- Jag tar den.
Något annat svar gives icke.

Jag betalar med dricks som motgift mot försäljarens humör,
och för att man ska göra gott i juletid.
Han har det säkert inte så lätt därhemma.
Jag gör gott med hela tio kronor, och han bär granen till bilen åt mig.

- Fast den går aldrig in i en liten Skoda, säger han och går därifrån.

Men det gör den, för han har kört in den i en sån där tubsocka igen.
Jag stuvar in grankorven så att spetsen fingrar på instrumentbrädan.
Stänger luckan och halkar därifrån med juldoft i bilen.

Att komma hem med en ful julgran, det gör man bara en gång.
Alltså får den här inte vara ful. Den är säkert vacker.
Hemma vidtager Projekt granstajling. Fram med såg och kniv och granfot.
Efter en timme börjar eländet tro på sin överlevnad.

Jag tröstar den med vatten och de Helt nödvändiga sockerbitarna!
Den blir glad och lovar att sträcka på sig då hon kommer hem.

- Hej, vad bra att du är på hemväg. Jag har köpt en julgran!
Fast den är inte så snygg.

-Va? Är den inte!

Tio minuter senare.

- Nej men ful är den inte. Den går nog bra.
Å vad det luktar jul här hemma nu..!

Någonstans inom mig börjar jag tro på en god jul i år igen.

Sopar upp kvistar och barr trivsamt trallande:
Granen står så grön och grann i stugan.
Granen står så grön och grann i stugan.
Tra la la lala, tra la la lala, tra la la lala La La!

1 kommentar:

  1. Ooo, så roligt att jag fick adressen hit. Underbart inlägg om granen som fick mig att fnissa bakom skärmen. Till den här bloggen kommer jag att återvända.

    SvaraRadera