09 december 2008

Kompdagar

En vacker vinterdag när Åsa åkt till Umeå på kurs
och det är så lugnt på jobbet att jag t.o.m. får tid att ändra mina webbsidor,
tar jag min själ i min hand och fattar ett beslut.

Ibland måste man bara bestämma sig.
Varför stå vid skrivbordet och känna julen stressa?
Jag tar ut kompledighet två dagar och går hem.

Inget märkvärdigt egentligen. Massor av människor gör det.
Men mitt arbete bjuder inte på så många andningshål.
Det känns som en lyx när det händer.

Och hemma möter Mozart och Mozart.
Först en härlig promenad med hunden i det bleka solskenet,
och sedan en härlig stund med mästaren vid pianot i arbetsrummet.

Alltså, jag bara säger det: Andra satsen ur Mozarts c-mollkonsert KV 491!
Den är bara vacker.
Som en vit stilla vinterdag i ren luft.

Kompdagarna börjar bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar