27 november 2008

Dags för inflygning

- Välkomna hit ikväll.
Så roligt att så många kunde komma.
Jag hade väntat några till, men de har väl fått förhinder.
Jag heter Janeric och arbetar på Försäkringskassan.
Jag ska nu ge er lite information om vad som gäller inför er pensionering.

Lilla scenen på Teatern. Inbjudan kom med posten.
De andra som är här ser gamla ut.
Dom är nog äldre än jag.
Där framme sitter en som jag känner. Han är min kompis Reine.

- Ni är ju födda 1948 och kan alltså börja ta ut er pension redan nästa år...

Oj, dom andra här kan alltså mycket väl vara -
mina gamla skolkamrater från realskolan och gymnasiet!
Men dom brukade se yngre ut.
Jag kanske drömmer.

Hallå, jag har ju nyss börjat arbetslivet..!

- Pensionen består av tre delar: allmän pension, tjänstepension
och kanske av en pensionsförsäkring.

Just nu sitter jag och lyssnar på en man
som talar om att jag håller på att bli gammal.
- Mina damer och herrar, vi påbörjar nu inflygningen mot Livets slut,
och ber er därför vara vänliga och spänna fast säkerhetsbältena!

- ...och sedan får ni ut det pensionsbeloppet så länge ni lever...

Okey, tack moder Svea.
Men måste jag veta det här redan nu?
Kan jag inte få leva lite längre?

Jag vill inte sluta flyga.
Inte än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar